eat well

עצירות (Constipation)

Bookmark and Share

המלצות לתזונה בריאה בנושא עצירות מתוך "האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי" מאת ד"ר ג'יימס באלך (M.D) וד"ר מארק סטנגלר (N.D) בהוצאת פוקוס

מזונות מומלצים

אם אינכם רגילים בתזונה עתירת סיבים תזונתיים, אמצו בהדרגה את ההמלצות המופיעות להלן. העלאה פתאומית של כמות הסיבים התזונתיים בתזונתכם עלולה לגרום להלם למערכת העיכול ולבעיות בריאותיות נוספות במערכת העיכול.

התזונה הבסיסית, מורכבת ממזונות מלאים ומכילה כמות מספקת של סיבים תזונתיים. הרבו באכילת דגנים מלאים, במיוחד אורז מלא, חיטה, שעורה ועוד, פירות וירקות טריים או מבושלים, קטניות (כמו שעועית יבשה, עדשים, פול, סויה ועוד), אגוזים וזירעונים. הקפידו ללעוס היטב את המזון ולא לאכול בארוחה אחת כמות גדולה מדי של אוכל, גם אם מדובר במזון בריאות.

לאנשים הסובלים מעצירות, יש בדרך כלל חסר בברזל. הרבה מהירקות העליים עשירים במינרל זה ובסיבים תזונתיים. הרי לכם סיבה נוספת לאכול כרובית, ברוקולי, תרד, כרוב ניצנים, פטרוזיליה, כוסברה, רוקט, רשאד וירקות עליים נוספים.

מאז ומעולם ידוע כי שזיפים ותאנים הם מקורות מצוינים לסיבים תזונתיים. ייתכן שכדאי להפוך את אחד מהפירות האלה למרכיב קבוע בארוחת הבוקר שלכם.
זרעי פשתה הם מקור ידוע פחות, אך עשיר, של סיבים תזונתיים מרוכזים. אל תבשלו את זרעי הפשתה ואל תחשפו אותם לחום.

פזרו אותם על דגני בוקר או הוסיפו אותם לסלטים. מבוגרים יכולים ליטול 2-1 כפות זרעי פשתה טחונים מדי יום, בצרוף 300 מ"ל מים. ילדים יכולים ליטול 2-1 כפיות זרעי פשתה טחונים.

אכילת דגני בוקר חמים או שתיית נוזלים חמים בארוחת הבוקר, עשויות לעורר התכווצויות של המעי הגס התחתון, דבר שהוא רצוי. תוכלו ליהנות מקערית של שיבולת שועל חמה או מתה צמחים. תוכלו גם להכין "תרופת סבתא" ולהוסיף מיץ לימון טרי לכוס מים חמים.

אכלו באופן קבוע מזונות מוחמצים, כדי לשמור על איזון "החיידקים הטובים" במעיים שלכם. ריוויון, כרוב כבוש ומלפפון חמוץ הם בחירה טובה, כמו גם יוגורט לא ממותק המכיל חיידקים פעילים. כדאי לצרוך מזונות אלה לאחר שהעצירות נפסקה.
הקפידו לשתות כמות גדולה של מים כדי לשמור על רכות הצואה. בדרך כלל מספיק לשתות כוס מים נקיים מדי שעתיים, במהלך היום.

מזונות שיש להימנע מהם

אל תאכלו מזונות מטוגנים או מזונות אחרים העשירים בשומנים רוויים. השומן מאט את קצב התקדמות הצואה במעיים.
הימנעו מאכילת מזונות המגבירים את ייצור הליחה בגוף. גם הם מאטים את קצב ההתקדמות של הצואה במעיים. למזונות המעודדים ייצור ליחה שייכים החלב ומוצרי החלב, מזונות מטוגנים ומזונות מעובדים, קמח לבן ושוקולד.

קפאין ואלכוהול מקשים על מערכת העיכול לתפקד ואף גורמים להתייבשות הצואה. הימנעו לחלוטין מצריכתם בעת שאתם סובלים מעצירות. תוכלו לשוב ולצרוך אותם כאשר היציאות שלכם ישובו להיות תקינות, אולם רק בכמויות קטנות.

למידע נוסף, כולל המלצות טיפול נוספות ראו בספר "האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי" בהוצאת פוקוס.

המלצות לתזונה בריאה בנושא עצירות מתוך הספר "תרופות סיניות ביתיות" מאת ד"ר ליהוא וואנג בהוצאת פוקוס

כיצד תנהגו בחיי היומיום?

• הרבו באכילת פירות וירקות. כמו כן, מומלץ לאכול מזון עתיר בסיבים, כגון פולי סויה, בטטה, סלרי. מאכלים נוספים המקלים על פעולת המעיים הם אגוזי מלך, דבש, גרעיני שומשום או בוטנים. מאכלים מומלצים נוספים המעודדים ייצור גאזים שיכולים לזרז את פעולת המעיים הם שעועית, תפוחי אדמה, בצל וצנון.

• שתו לפחות 8 כוסות מים ביום.


מה אסור?

• אל תרבו באכילת ביצים, מוצרי חלב או בשר.

טיפול תזונתי

• פירות וירקות: מדי בוקר אִכלו בננה בשלה ושתו 1 כוס מים קרים עם 1 כפית דבש.

• אִכלו כ-250 גרם בטטה, פעמיים או 3 פעמים בשבוע.

• בכל בוקר, אִכלו מלפפון ושתו 1 כוס מים על בטן ריקה.

• אגוזים:במקרים כרוניים, מומלץ לאכול 30 גרם אגוזי מלך לפני השינה, בכל יום.

• אִכלו צנוברים, לאחר שחוממו בבחישה וקולפו. יש לאכול אותם פעמיים ביום, בכל פעם כמות של כ-15 גרם. מומלץ בעיקר לקשישים.

• מיץ של תפוחי אדמה:
המצרכים: 1 תפוח אדמה גדול, 1 כפית דבש.
אופן ההכנה: הכינו מיץ מתפוח האדמה במסחטת מיצים. ערבבו את ה"מיץ" והדבש עם ½ כוס מים קרים. מומלץ ליטול בבוקר על בטן ריקה.

 למידע נוסף, כולל המלצות טיפול נוספות ראו בספר "תרופות סיניות ביתיות" בהוצאת פוקוס.

המלצות לתזונה בריאה בנושא עצירות מתוך הספר "להוציא את המיץ" מאת פט קרוקר וסוזן איגלס בהוצאת פוקוס

פירות וירקות: תפוחים, אגסים, שזיפים, תמר, גזר, דלעת, דלורית, ריבס, סלק, ירקות עליים ירוקים, כרשה ובצל.

צמחי מרפא: שורש דקורית (לפה), קמומיל גרמני, קינמון, שורש שן הארי, זרעי שומר, שום, זנגביל, לבנדר, מליסה רפואית, שוש*, מנטה, נענע, ורבנה וחומעה צהובה.

מזונות נוספים: פירות מיובשים, זרעי פשתה, קטניות, מולסה, אגוזים, זרעי פסיליום ויוגורט המכיל חיידקים מועילים ופעילים.

*  הימנעו מצריכת שוש במקרים של יתר לחץ דם. בשום מקרה לא מומלץ לצרוך שוש לפרקי זמן ארוכים.

למידע נוסף, כולל המלצות טיפול נוספות ראו בספר "להוציא את המיץ" בהוצאת פוקוס.

לכתבה אודות תזונה בריאה למערכת העיכול

לאינדקס מתכונים בריאים


מתכונים בריאים | פורום תזונה בריאה | תוספי מזון | אומגה 3 | אינדקס מחלות | ויטמין C | ספרי בריאות | ויטמינים ומינרלים | הריון ולידה | תזונה ילדים | קוליטיס | מגנזיוםסידן | אינדקס גליקמי | אנרגטיקה של מזונות | יוגה ותזונה | בתי טבע | אינדקס צבעי מאכל | תוספי תזונה | ויטמין B12 | בישול בריא | מתכוני בריאות | תזונה בהריון | שפעת | אורגני | אוכל בריא | ויטמין E | סרטן | ספרי תזונה | סוכרת | סרטוני תזונה בריאה | השמנת יתר | לאכול בריא | חומצות אמיניות | אלרגיות | עצירות | דף הבית | הרשמה לעידכונים | שלשול | ויטמין A | קרוהן | איורוודה -רפואה הודית

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
תגובות
1. מיכל (4/01/2010 20:24:58)
2. ברטה (13/12/2011 17:45:10)
3. רות (3/01/2013 21:12:55)
4. מעין (27/03/2013 21:40:34)
5. וואחד (28/05/2014 23:00:22)
דרונט בניית אתרים