eat well

שלשול (Diarrhea)

Bookmark and Share

המלצות לתזונה בריאה בנושא שלשול מתוך "האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי" מאת ד"ר ג'יימס באלך (M.D) וד"ר מארק סטנגלר (N.D) בהוצאת פוקוס

קיימות גישות תזונתיות שונות לטיפול בשלשול, החשובות שבהן הן אלה הפועלות למניעת התייבשות.

מזונות מומלצים

כאשר אתם סובלים מהתקף של שלשול חריף, אל תאכלו כל מזון מוצק. הישמרו מפני התייבשות ושתו שתי כוסות של נוזלים אחת לשעה במהלך היום. תוכלו לשתות מים, מיצי פירות וירקות מדוללים, משקאות אלקטרוליטיים ומרקי בשר רזה או עוף.

אם אתם חשים שפיכם יבש או עורכם מקומט ואינו שב למקומו במהירות לאחר שאתם מושכים בו בעדינות, ייתכן שאתם קרובים להתייבשות חמורה. שתו מיד כוס גדולה של מים או של מיץ ירקות טרי.

מזונות שיש להימנע מהם

בשלבים הקשים של השלשול החריף קרוב לוודאי שלא תחושו כל רצון להכניס דבר מה לפיכם. אל תכריחו את עצמכם לאכול מזון מוצק בזמן זה (אולם הרבו בשתייה).
כאשר תתחילו להרגיש טוב יותר והתיאבון ישוב אליכם, הימנעו מצריכת חלב ומוצרי חלב, שומנים ושמנים. מזונות אלה עלולים לגרות שוב את הקיבה שלכם.

אם אינכם לוקים באי-סבילות לכל אחד מהמזונות האלה, הכניסו אותם מחדש לתפריטכם בהדרגה.

למידע נוסף, כולל המלצות טיפול נוספות ראו בספר "האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי" בהוצאת פוקוס.

המלצות לתזונה בריאה בנושא שלשול מתוך הספר "תרופות סיניות ביתיות" מאת ד"ר ליהוא וואנג בהוצאת פוקוס

כיצד תנהגו בחיי היומיום?

• הרבו בשתיית מים כדי לספק נוזלים בכמות מספקת ולמנוע התייבשות. שתו תה ירוק שהתבשל מעט. בתה יש טנין, חומר המסייע בהפסקת השִלשול.

• אם הבעיה נגרמה עקב הרעלת מזון, דלגו על ארוחה או על ארוחות אחדות והניחו למעיים להתנקות. אם אתם סובלים משִלשול חמור, מומלץ על אכילה של מזונות קלים לעיכול, כגון מרק אורז, מרק אטריות, חלב סויה, מרק ביצים או תבשיל עוף. הוסיפו למזונכם תמרים אדומים  בטטה סינית, ערמונים ולוטוס.

מה אסור?

• אין ליטול אנטיביוטיקה, ואין להפסיק את נטילתה, מבלי להיוועץ ברופא.

• הימנעו מאכילת מזון מתובל או עתיר שומן. אין לאכול מזון קר או נא, לרבות פירות וסלטים. כמו כן, אין לאכול מזון מטוגן.

• הימנעו מצריכת אלכוהול, קפאין ומוצרי חלב, למעט יוגורט.

• אין לשבת על קרקע לחה במשך זמן ממושך, וכן, אין לחשוף את הבטן לקור.

תרופות עממיות

• תפוחי עץ מאודים:
המצרכים: תפוחי עץ.
אופן ההכנה: מאדים תפוח עד שהוא מתרכך. אִכלו תפוח מאודה 3 פעמים ביום.

• שימוש במלח עם בצל ירוק:
המצרכים: ½ ק"ג מלח, ½ ק"ג בצל ירוק.
אופן ההכנה: חִתכו את הבצל הירוק לחתיכות קטנות. חממו אותן בבחישה במלח עד שיתחממו. הכניסו את הבצל לשקיק כותנה והניחו על הבטן התחתונה פעמיים ביום. היזהרו מכווייה.

• שימוש בג'ינג'ר:
המצרכים: ג'ינג'ר.
אופן ההכנה: רסקו את הג'ינג'ר לחתיכות קטנות. הניחו אותו על פיסת גזה והניחו על הטבור שלכם. הצמידו אותו לבטן בעזרת תחבושת. החליפו כל 6 שעות. אם מתפתחת תגובה אלרגית של העור, הפסיקו את השימוש.

טיפול תזונתי
• מרק אורז עם פרי העוזרד
המצרכים: 30 גרם אורז, 15 גרם פרי העוזרד 2 חתיכות ג'ינג'ר, 15 גרם סוכר.
אופן ההכנה: הניחו את המצרכים עם 3 כוסות מים בסיר ובשלו במשך 20 דקות עד להכנת מרק אורז. חלקו ל-3 מנות. שתו מנה 3 פעמים ביום, במשך 3 ימים.

• ביצים בחומץ:
המצרכים: 100 מ"ל חומץ אורז, 100 מ"ל מים, 2 ביצים קלופות, 1 כף סוכר.
אופן ההכנה: הניחו את הביצים הקלופות בחומץ ומים עד שיתבשלו היטב. אִכלו את הביצים עם החומץ, במשך יומיים.

• תה ירוק חרוך:
המצרכים: 1 כפית עלים של תה ירוק.
אופן ההכנה: חממו בבחישה את עלי התה הירוק במחבת עד שיקבלו גוון חום כהה במיוחד. הרתיחו 1 כוס מים והשרו את עלי התה במים במשך 5 דקות. שתו פעמיים ביום.

• סוכר חום עם וודקה:
המצרכים: 30 גרם סוכר, 50 מ"ל וודקה טהורה.
אופן ההכנה: הניחו את הסוכר והוודקה בכלי חסין אש. הדליקו את האש והמשיכו לבחוש בכלי חסין אש עד שהסוכר יימס (היזהרו בשעת חימום הסוכר. אולי כדאי לעשות זאת מחוץ לבית). המתינו מעט שהנוזל יתקרר. חִזרו על הכנת התערובת במשך 3 ימים.

למידע נוסף, כולל המלצות טיפול נוספות ראו בספר "תרופות סיניות ביתיות" בהוצאת פוקוס.

המלצות לתזונה בריאה בנושא שלשול מתוך הספר "להוציא את המיץ" מאת פט קרוקר וסוזן איגלס בהוצאת פוקוס

פירות וירקות: תפוחים מבושלים, בננות, לימון, ליים, גזר ותפוחי אדמה, דלעת, אספרגוס וארטישוק.

צמחי מרפא: הל, קמומיל גרמני, זרעי שומר, זנגביל, מליסה רפואית, אגוז מוסקט, עלי פטל וקליפת עץ הערבה.

מזונות נוספים: שמן נר הלילה, זרעי פשתה, זרעי דלעת, אורז, גרעיני חמניות, דגנים מלאים ויוגורט המכיל חיידקים מועילים ופעילים.

למידע נוסף, כולל המלצות טיפול נוספות ראו בספר "להוציא את המיץ" בהוצאת פוקוס.

לכתבה אודות תזונה נכונה לבריאות מערכת העיכול

לאינדקס מתכונים בריאים

מתכונים בריאים | פורום תזונה בריאה | תוספי מזון | אומגה 3 | אינדקס מחלות | ויטמין C | ספרי בריאות | ויטמינים ומינרלים | הריון ולידה | תזונה ילדים | קוליטיס | מגנזיוםסידן | אינדקס גליקמי | אנרגטיקה של מזונות | יוגה ותזונה | בתי טבע | אינדקס צבעי מאכל | תוספי תזונה | ויטמין B12 | בישול בריא | מתכוני בריאות | תזונה בהריון | שפעת | אורגני | אוכל בריא | ויטמין E | סרטן | ספרי תזונה | סוכרת | סרטוני תזונה בריאה | השמנת יתר | לאכול בריא | חומצות אמיניות | אלרגיות | עצירות | דף הבית | הרשמה לעידכונים | שלשול | ויטמין A | קרוהן | איורוודה -רפואה הודית |

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
דרונט בניית אתרים