eat well

חומצת שומן גָמָא-לינולֶאית – GLA

Bookmark and Share

חומצת שומן גָמָא-לינולֶאית – GLA

חומצת השומן הגָמָא-לינולֶאית – GLA – היא חומצת שומן חיונית מקבוצת אומגה-6. בניגוד למרבית חומצות השומן מקבוצה זו – שצריכה מוגברת שלהן ממריצה יצירת דלקת וכתוצאה מכך מגבירה את הסיכון לזיהומים, למחלות לב, לסרטן, לאסתמה ואף לדיכאון – חומצת השומן הגָמָא-לינולֶאית פועלת כנוגדת דלקת ומונעת את השפעותיה השליליות.

ה-GLA מהווה מקור מרכזי לפוֹספוֹלִיפִּידִים – המרכיב העיקרי בממברנות התאים – מעין ספוגים שומניים המייצבים את קרום התא ושומרים על חדירותו. אובדן הגמישות של דופנות התאים ופגיעה ביכולת החדירות של קרומי התאים גורמות להאצת הזדקנות התא ולקיצור תוחלת חייו.

חומצת השומן הגָמָא-לינולֶאית מומרת בגוף לחומרים דמויי הורמונים הנקראים פּרוֹסטָגְלַנְדִינִים. הפרוסטגלנדינים מסדירים את תגובת הגוף לדלקות ומפקחים על המלחמה בזיהומים, הם אחראים לתקינותו של קצב הלב, להסדרת לחצי הדם, קרִישִיוּת הדם ועוד. בנוסף, הם משפיעים על הייצור והתפקוד של הורמונים.

ה-GLA משמשת גם כמעכב לאנזים הנחוץ להפיכת ההורמון הזכרי טסטוסטרון לצורתו הפעילה יותר – דיהידרו-טסטוסטרון (DHT). עיכוב ביוכימי זה הוא בעל תפקיד מרכזי בהאטת התהליכים התלויים בפעילות הטסטוסטרון, כגון הקרחה גברית (נשירת שיער אנדרוגנטית) והגדלה שפירה של בלוטת הערמונית (הפרוסטטה).

מקורות במזון

כמה צמחים מהווים מקור עשיר ל-GLA, ביניהם הפטל השחור, צמח נר הלילה הנמצא בשימוש שנים רבות, וצמח הזִיפָן הרפואי (בּוֹראגוֹ). הזיפן מכיל את הריכוז הגבוה ביותר מביניהם ומאפשר נטילת מינונים נמוכים יותר ופחות כמוסות ליום.

יעילות התוסף

GLA ופרופיל שומני הדם

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות בחיות ובבני אדם, הראו כי מתן חומצה גָמָא-לינולֶאית, גם בנפרד אך בעיקר בשילוב עם חומצות שומן מסוג אומגה-3 (DHA ו-EPA), מסייע לשפר את פרופיל שומני הדם – להפחית את רמות הטריגליצרידים ו"הכולסטרול הרע" (LDL). ה-GLA תורמת בכך למניעת התפתחות מחלות לב.

GLA וסוכרת

מחקרים נוספים הוכיחו גם כי חומצת השומן הגָמָא-לינולֶאית מסייעת למנוע נוירופתיה סוכרתית (פגיעה במערכת העצבים ההיקפית). תופעה זו מתפתחת אצל כ-30 אחוזים מחולי הסוכרת, ומהווה אחד הסיבוכים החמורים ביותר של מחלת הסוכרת. תסמיניה הם כאבים עזים, תחושות של שריפה או נימוּל (עקצוצים) ואובדן תחושה בגפיים התחתונות.

GLA ומחלות אוטואימוניות

תוספים המכילים GLA חשובים במיוחד עבור הלוקים במחלות דלקתיות – הכוללות אלרגיות שונות; מחלות אוטואימוניות (מחלות חיסון-עצמי) כגון דלקת מִפרקים שיגרונתית (ארתריטיס רֶאוֹמָטוֹאִידִי), זָאֶבת, פמפיגוס ווּלגָריס (מחלת עור קשה) ותסמונת סְיוֹגְרֶן (הכרוכה בהתייבשות ריריות הפה והעיניים); וכן אטופיק דרמטיטיס (אקזמה קשה), קצרת (אסתמה) ודלקות מִפרקים שונות.

המנגנון שבו פועלת ה-GLA להפגת מצבים דלקתיים הוא על ידי העלאת יכולתו של הגוף לייצר פרוסטגלנדין 1 -אחד החומרים החיוניים ביותר שמייצר הגוף למניעת תהליכים פתולוגיים ומחלות דלקתיות.

GLA ושמירה על בריאות העור ומראהו חומצת השומן GLA נתגלתה גם ככלי עזר חשוב לשמירה על בריאות העור ולחותו בגיל המבוגר. הסיבה לכך נעוצה במבנה המולקולרי המיוחד שלה, הדומה מאוד למבנה חומצות השומן הבונות את קרומי התאים. לכן, חדירתה לתאים קלה יחסית, והיא משמשת לבניית קרומי התאים ולייצובם. שימוש ב-GLA הן במריחה חיצונית והן באמצעות תוספי תזונה העשירים בה, מביאה לשיפור ניכר במרקם העור ומעלה את יכולתו לשמש חיץ מבודֵד מנזקי יובש ואקלים חיצוניים.

מינון מומלץ

המינון היומי המומלץ הוא 300 מיליגרם של תוסף GLA . יש מחקרים רבים שהראו יעילות משופרת במינונים גבוהים יותר, במיוחד לטיפול במצבי דלקת כרוניים, כגון דלקות מִפרקים חריפות, אטופיק דרמטיטיס (אקזמה קשה) וזָאֶבת. אולם במקרים אלה יש להיוועץ ברופא המטפל ולהקפיד במקביל גם על נטילה ראויה ומאוזנת של חומצות שומן מסוג אומגה-3.

 תופעות לוואי וסיכונים עקב מינון עודף

מינונים הגבוהים מ-300 מיליגרם ליום עלולים לגרום נזק לכבֵד.

אין במידע המובא לעיל משום המלצה לשימוש, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ פרטני עם איש מקצוע מוסמך מהתחום.

למידע אודות הספר "המדריך הישראלי השלם לתוספי תזונה" בהוצאת כתר

למידע נוסף אודות ויטמינים ומינרלים

לאינדקס מתכונים בריאים

לפורום תזונה בריאה 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
דרונט בניית אתרים