eat well

ארגינין

Bookmark and Share

ארגינין

ארגינין היא חומצה אמינית המיוצרת בחלק מתאי גופנו, והיא אחת מ-20 החומצות האמיניות הנפוצות בטבע.

L-ארגינין (ה-L מציין אחת משתי הצורות המרחביות הלא-חופפות של המולקולה) היא צורתה הטבעית של חומצה אמינית זו, ובשנים האחרונות ניתן להשיגה כתוסף תזונה. חשיבותה של חומצה אמינית זו, שהתגלתה רק לפני שנים מספר, ממשיכה להפתיע בהיקפה בכל מחקר חדש שמתפרסם. בנוסף לעובדה שהיא משתתפת בייצור החלבונים, חומצה אמינית זו נוטלת חלק בכמה תפקודים הכרחיים בגוף: ראשית, היא מהווה חומר-מוצא לגז תחמוצת החנקן (NO) המשמש כמעביר אותות בין התאים, וככזו, יש לה חשיבות רבה לבריאות הלב וכלי הדם ולתפקוד המיני התקין אצל גברים; בנוסף, היא נחוצה לאיזון הפרשת האינסולין, ומסייעת למניעת סוכרת; והיא גם נוטלת חלק במנגנון הפרשת הורמון הגדילה ותורמת לשיפור תפקודה של המערכת החיסונית. 

מקורות במזון

מקורות תזונתיים לארגינין הם שוקולד, אגוזים, בוטנים, סויה, ובכמות פחותה – שיבולת שועל, קמח לבן, נבט חיטה, בשר ומוצרי חלב. עם זאת, יש להדגיש שההשפעות המיטיבות של הגברת ייצור תחמוצת החנקן והגירוי להפרשת הורמון הגדילה מתקבלות רק בנטילת מינונים פרמקולוגיים של ארגינין (כאלה שניתן להשיג רק מתוספי תזונה) ורק בעת נטילה על קיבה ריקה.

מצבי חֶסֶר

החומצה האמינית ארגינין נפוצה במזונות רבים ומגוונים, ולכן רמות-חֶסֶר שלה אינן נמדדות בדרך כלל בבני אדם בריאים. עם זאת במצבים של פציעות ומחלות קשות מופיע חֶסֶר יחסי מובהק שלה. בתנאים אלה הופכת הארגינין לחיונית, וחשוב מאוד לספק לגוף את הכמות הנוספת הדרושה לו.

תסמיני חֶסֶר

תופעת החֶסֶר הבולטת של חומצה אמינית זו היא האטת תהליכי ההחלמה של חולים ושל פצועים באורח קשה.

 יעילות התוסף

ארגינין והתפקוד המיני של גברים

L-ארגינין משמשת זה כמה שנים כתוסף יעיל לשיפור התפקוד המיני של גברים. נטילה של חומצה אמינית זו כ-45 דקות לפני קיום יחסי מין משפרת את איכות הזקפה של גברים באמצעות הגברת ייצור גז תחמוצת החנקן (NO) בתאים (הגז מיוצר בתא אחד ומפעפע לתאים סמוכים כשהוא מוליך אותות בין התאים). חשיבותו הרבה לתפקוד המיני טמונה בעובדה שהוא מאפשר הרפיה של כלי דם והרחבתם, ובכך מביא להופעת הזקפה באיבר המין הגברי – בדומה למנגנון שבו פועלות התרופה ויאגרה ודומותיה. בניסויים ניתנה תוספת של חומצה אמינית זו לגברים שסבלו ממחסור ברמות ייצורה של תחמוצת החנקן ונתגלה כי נטילה יומית של 5 גרם L-ארגינין הביאה לשיפור ניכר בתפקוד המיני שלהם.

ארגינין ובריאות הלב וכלי הדם

כאמור, ה- L-ארגינין מגבירה את יצירתו של גז תחמוצת החנקן ( (NO בתאים. גילוי חשיבותו של גז זה בוויסות פעילות הלב וכלי הדם (הפעילות הקרדיו-וסקולרית) זיכה את מגליו בפרס נובל ב-1998. בשמשו מעביר-אותות ביולוגי, מסייע גז ה-NO להפחתת לחץ הדם ולהרחבת העורקים הכליליים – כלי הדם המספקים את שריר הלב עצמו – ועל ידי כך משפר את אספקת הדם ללב ומקטין את הסיכון להתקפי לב.

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות אף הראו, כי מתן L-ארגינין משפר את תפקוד האֶנדוֹתֶל – השכבה הפנימית המרפדת את כלי הדם שתפקידה, בין היתר, להפריש חומרים המשפיעים על כושר התרחבותם של כלי הדם, על מניעת קרישִיוּת יתר ועוד. הפרעה בתפקוד האנדותל גורמת להתחלת תהליך טרשת העורקים, המוביל לחסימת כלי הדם ולמחלות לב. בכמה מחקרים, ניתנה תוספת של L-ארגינין למשך חצי שנה לאנשים שסבלו מכאבים בחזה ואשר התברר שהאנדותל שלהם פגום (כאלה שבצנתור נמצא שכלי הדם שלהם נקיים). על פי התוצאות חל שיפור בתפקוד האנדותל, ובמקביל, כאבי החזה של החולים חלפו.
לחומצה האמינית ארגינין תפקיד נוסף בשמירה על בריאות הלב וכלי הדם – היא חיונית למניעת הצמתת טסיות דם (מניעת הידבקות הטסיות לגושים גדולים), ובכך היא "מדללת" את הדם ומפחיתה עוד את הסיכון ללקות בהתקפי לב ובאירועים הנובעים מחסימת כלי הדם (אירועים תרומבוטיים).

ארגינין והורמון הגדילה

הורמון הגדילה הוא ההורמון החיוני לצמיחה ולהתפתחות תקינות. במבוגרים רמותיו פוחתות באופן משמעותי, אולם גם כך יש לו תפקודים חשובים, בהם שמירה על מסת עצם ומסת שריר נאותות, שמירה על משקל גוף מאוזן ועל מראה עור צעיר. ספורטאים ומפתחי גוף רבים נוטלים בקביעות תוספת של החומצה האמינית L-ארגינין כדי לשפר את בניית השריר ולצמצם את רקמת השומן.

כאמור, במצבים של פציעות קשות ונרחבות ומחלות קשות ומורכבות, נמצא חֶסֶר יחסי ב-L-ארגינין. הסיבה לכך נובעת מתפקידה המרכזי של החומצה האמינית בתהליכי ההחלמה באמצעות ייצורם של גורמי גדילה שונים, בהם הורמון הגדילה, 1 IGF, אינסולין ועוד. ואכן, בבתי חולים נעשה שימוש ביכולתה של הארגינין להגביר את הפרשת הורמון הגדילה כדי לשפר את תהליך התאחות הפצעים לאחר ניתוחים גדולים, כמו גם לזרז את תהליך החלמתן של כוויות. כמו כן, הוכח כי בקרב חולים סופניים במצב תזונתי ירוד, הזנה תוך-ורידית המועשרת ב-L-ארגינין העלתה בעשרות אחוזים את רמות ייצור החלבון המרכזי בדם (אלבומין), וכן את מסת השריר ואת תוחלת החיים.

ארגינין והמערכת החיסונית

בשנים האחרונות מוענקת תשומת לב מחקרית רבה להשפעתה מרחיקת הלכת והמגוונת של החומצה האמינית L-ארגינין על חיזוק המערכת החיסונית ועל הקטנת הסיכון להתפתחות גידולים סרטניים. במחקרים שבוצעו בחיות מעבדה ובבני אדם הודגמה יעילותה של L-ארגינין במיגור תאים סרטניים ובמניעה מובהקת של סוגים מסוימים של גידולים סרטניים. נטילת תוספת תזונתית של L-ארגינין משפיעה ישירות על תאי מערכת הלימפה, ובעיקר על התאים מקבוצת ה-T – הלימפוציטים העוסקים במניעת הופעת גידולים סרטניים ובמיגורם של תאים סרטניים עוד בטרם הפכו לגידול של ממש. כמו כן, ישנם מחקרים המתמקדים בתפקידה של חומצה אמינית זו בייצורם של תאי הרג (Natural Killer Cells), אשר גם להם תפקיד חשוב במניעת הופעת גידולים.

מינון מומלץ

לשיפור התפקוד המיני יש ליטול 3–6 גרם של L-ארגינין על קיבה ריקה, כ-45 דקות לפני קיום יחסי מין.
להגברת הפרשת הורמון הגדילה יש ליטול מינון של 6 גרם ליום, 3 פעמים ביום במנות של 2 גרם, על קיבה ריקה (בין הארוחות).

תופעות לוואי וסיכוני מינון עודף

ישנם דיווחים בספרות על כך שנטילת רמות גבוהות של ארגינין עלולה להגביר את שיעור הופעת נגעי ההרפס (השָלבֶּקֶת) בקרב אלה המועדים לכך. כדי למנוע תופעה זו, מומלץ למי שסובל מזיהומי הרפס חוזרים ליטול במקביל גם את החומצה האמינית ליזין במינון של 500 מיליגרם ליום.

אין במידע המובא לעיל משום המלצה לשימוש, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ פרטני עם איש מקצוע מוסמך מהתחום.

למידע אודות הספר "המדריך הישראלי השלם לתוספי תזונה" בהוצאת כתר

למידע נוסף אודות ויטמינים ומינרלים

לאינדקס מתכונים בריאים

לפורום תזונה בריאה 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
דרונט בניית אתרים