eat well

איורוודה ויוגה

בישול ברוח איורוודה

דורית דן בכתבה הבאה תתייחס לתזונה ברוח איורוודה. דורית תסביר לנו על המאפיינים השונים של טיפוסי הגוף ותתאים לנו מאכלים מומלצים המותאמים לסוג טיפוס הגוף שלנו, בליווי מתכונים טובים.

שלוש הדושות: ואטה, פיטה, קאפה

על פי תורת האיורוודה, ואטה היא יסוד האוויר שהועתק לתחום הגוף, כלומר, היא אנרגיית התנועה. פיטה מבוססת על עקרון האש – אנרגיית העיכול והמטבוליזם. בקאפה מגולם עקרון המים – אנרגיית הסיכה והמבנה.

המאפיינים של טיפוסי ואטה

התיאבון והצימאון של טיפוסי הוואטה הוא מגוון וכן גם יכולת העיכול שלהם. לעיתים קרובות הם נמשכים למזון עפיץ כגון סלטים וירקות, אך גופם זקוק, בעצם, לטעמים מתוק, חמוץ ומלוח.

המאפיינים של טיפוסי פיטה

טיפוסי פיטה הם בעלי תיאבון בריא, חילוף חומרים חזק ומערכת עיכול עמידה. בני הפיטה חייבים לאכול מייד כאשר הם נתקפים רעב, שאם לא כן, רמת הסוכר בדמם יורדת והם עצבניים.

המאפיינים של טיפוסי קאפה

טיפוסי קאפה הם בעלי תיאבון וצימאון בריאים, על אף העיכול האיטי של גופם. אין להם כל בעיה לדלג על ארוחה או לעבוד ללא אוכל. טיפוסי קאפה אוהבים דברי מתיקה – סוכריות, עוגיות ושוקולד.

טבלת המאכלים

הנחיות למאכלים על פי הטיפוסים: ואטה, פיטה וקאפה מאת ד"ר ואסאנט לאד.

עודף משקל בראיה איורוודית

באיורוודה (הרפואה ההודית המסורתית) התייחסו כבר לפני אלפי שנים לעודף משקל כאל מחלה, ובהתאם פיתחו אמצעים לאפשר למטופלים לחזור למשקל תקין ולהישאר בו. כתבה מאת עמי ריין B.Sc ומטפל באיורוודה.

מזונות טובים לתִרגול יוגה

מתרגלים יוגה? לפניכם מאמר מאת דיוויד פראולי בנושא מהם המזונות הטובים לתִרגול יוגה ומהם המאכלים שיש להימנע מהם (או לצמצם את השימוש בהם).

מזון גולמי (נא) או מבושל

יש היום בלבול רב בעניין תפקיד דיאטות של מזון גולמי, יוגה, איורוודה וצמחונות בכלל. אנשים מזהים תזונה צמחונית עם מזון גולמי בלבד.

יוגה ואיורוודה - המשותף והשונה

יוגה ואיורוודה מדגישות תזונה צמחונית טהורה, הקרויה תזונה סאטווית. זו תזונה שמעודדת פיתוח של סאטווה, כלומר איכויות נעלות של שלום, אהבה ומודעות. מאמר בנושא מאת דיוויד פראולי.

יוגה, בשר ואהימסה

אכילת בשר היא דבר שעל כל תלמיד יוגה להפחית ואף להימנע ממנו לחלוטין. זה נכון במיוחד לגבי בשר אדום. ברור כי הסיבה העיקרית היא שאכילת בשר עוברת על העיקרון היוגי של אהימסה (אי-פגיעה) שהוא הראשון בין היאמות (דיסציפלינות אורח חיים השייכות לתִרגול יוגה).

הדילמה המודרנית: עידן המזון הרע

תזונה נכונה אינה רק שאלה של סוג המזון בלבד אלא גם איכותו. כפי שרבים מאיתנו החלו להבין, ככלל, איכות המזון בתרבותנו נמוכה.

כל דבר תחת השמש

המזון הוא התרופה הטובה ביותר והטיפול ארוך הטווח הטוב ביותר הקיים. תזונה מאוזנת ומתאימה היא ערובה לבריאות טובה. תזונה לא נכונה עלולה לגרום למגוון רחב של מחלות. מאמר בנושא מאת טאריקה, רוקחת קונבנציונאלית ומטפלת ברפואה איור-וודית.

מוצרי חלב ויוגה

מסורות היוגה בהודו רואות במוצרי חלב מאכלים מצוינים, במיוחד לאנשים שנמצאים בדרך רוחנית. אף שמוצרי חלב אינם מומלצים לכל הטיפוסים, ובמיוחד לא לאנשי קאפה, יש להם תפקיד חשוב לא רק בתמיכה בבריאות אלא גם באריכות ימים.

תבלינים, סוכר ויוגה

הרבה אנשים סבורים שבכל תזונה רוחנית יש להימנע מסוכר לחלוטין, כמו כן היות שהבישול ההודי בדרך כלל חריף מאוד, יש מניחים שתזונה יוגית חייבת להיות עשירה בתבלינים והרבה פלפל אדום חריף. זה לא נכון.

תזונה סאטווית

בתזונה סאטווית יש להבין את ששת הטעמים. מתיקות היא הטעם הסאטווי העיקרי כיוון שהיא מזינה, מאזנת ונעימה לתודעה ולחושים. יש לזכור כי ב"טעם מתוק" באיורוודה הכוונה למתיקות טבעית, לא לסוכרים מעובדים ובשום פנים ואופן לא ממתיקים מלאכותיים.

תזונה פראנית

תזונה יוגית אינה רק סאטווית אלא גם פראנית, מלאת כוח חיוני הדרוש להמריץ את התודעה ואת הגוף העדין. במובן זה מאכלים שונים קשורים לפראנות שונות. מתוך חמש הפראנות, מאכלים פראניים הם בעיקר ירקות ירוקי עלים ונבטים שגדלים מהר, במיוחד באביב השופע בפראנה. כל אלה ממריצים, מקררים ומטהרים.

מאש - להתאהב בקטניה הזו

ניקוי אביב לכבוד הפסח, כולל מעבר לנקיונות הבית גם את ניקיונו של הגוף.
הכירו את ה-POWER COUPLE של תזונת הניקוי: אורז בסמטי בשילוב שעועית מאש (vigna radiata)

אוסטאופורוזיס- תמיכה טבעית

הרגלי חיים ותזונה לקויה גורמים לאוסטאופורוזיס? מה נעשה אם כן כדי לשמור על תקינות ובריאות העצמות החיוניות ליציבותנו הפיזית והנפשית?

טעמם המתוק של החיים

הסוכרת אינה מחלה חדשה היא מוכרת כבר מימי קדם, כיום רבים מאד חולים בה והיא נמצאת קבוע במגמת עליה. אורח חיים בריא עשוי לעזור
Next Page 
דרונט בניית אתרים