eat well

מזון גולמי (נא) או מבושל

Bookmark and Share

מזון גולמי (נא) או מבושל

יש היום בלבול רב בעניין תפקיד דיאטות של מזון גולמי, יוגה, איורוודה וצמחונות בכלל. אנשים מזהים תזונה צמחונית עם מזון גולמי בלבד. בישול ירקות אינו הופך אותם לבשר! תזונה צמחונית כוללת את כל מצרכי המזון שאינם בשר, ובכללם מבושלים. הרבה מצרכי מזון חייבים בישול כדי שיהיה אפשר לעכלם. דוגמאות לכך הן אורז ותפוחי אדמה.

בדרך כלל איורוודה אינה ממליצה על דיאטות של מזון גולמי לתחזוקה ארוכת-טווח של בריאות, אלא רק לצורך סילוק רעלים בטווח הקצר. הסיבה לכך היא שמזון גולמי קשה יותר לעיכול ואינו מספק נפח תזונתי כמו מזון מבושל. איורוודה ממליצה על דיאטות ספציפיות נוגדות דושה. אלה מבוססות בעיקר על דגנים מלאים, קטניות, ירקות שורש, זרעים ואגוזים, ורק כמויות משניות של מצרכי מזון גולמיים. אפשר לקרוא לזה תזונה צמחונית "מאוזנת" או "מזינה".

ההשקפה האיורוודית הגורסת שמזון מבושל טוב יותר, גרמה לאנשים לחשוב שמזון גולמי הוא רע מנקודת ראות איורוודית. בגלל הקשר בין איורוודה ויוגה אותם אנשים עלולים לחשוב שמזון גולמי מנוגד ליוגה. אולם אם נעיין בטקסטים יוגיים מסורתיים, נמצא שיש דגש על מזון גולמי. באופן מסורתי תזונה יוגית היא תזונה של פירות ושורשים (פּהאלה מוּלה) אף שהיא כוללת גם דגנים ומוצרי חלב. יוגים ברטריט בטבע חיים על מזון בר כחלק מאורח-החיים הרוחני וכאמצעי של התחברות עם כוחות הטבע.

יש לציין כי מזונות גולמיים מגבירים את האלמנטים של אוויר ואֶתר בגוף ובנשמה, שהם רכיבי ואטה. מזון מבושל טוב יותר להגברת האלמנטים של אדמה ומים (רכיבי קאפה) וגם להגברת אש, גורם הפיטה. היות שכך קל יותר לעכל מזון מבושל, ומזון מבושל טוב יותר לבניית הגוף; אך מזון גולמי טוב יותר לעידוד הרגישויות העדינות של פראנה והכרה.

תזונה יוגית מדגישה פיתוח יסודות של אוויר ואֶתר, לא רק לצורך סילוק רעלים אלא גם לפתיחת ההכרה, שטבעה בעיקר אוויר ואתר. מסיבה זאת תזונה יוגית ממליצה על מזון גולמי ועל צום. צמצום הגוף מאפשר להכרה להתפתח ולהתרחב אגב הנמכת מודעות הגוף והגברת אי-ההיצמדות.

תזונה יוגית מביאה בחשבון לא רק את תפקיד הדושות, שהוא הגורם העיקרי בתזונה איורוודית, אלא גם את תפקיד הפראנה. מאכלים גולמיים עשירים בפראנה, והיוגי שואף לפתחה בתור האנרגיה הגבוהה של ההכרה. מזון גולמי מביא את הכוח הפראני לא רק אל תוך הגוף אלא אל תוך ההכרה. מזון גולמי הוא חלק מתזונה יוגית מסורתית שמטרתה ניקוי הנאדים (ערוצים) באמצעות הגברת פראנה. אומרים שיוגים גדולים היו מסוגלים לחיות על פראנה או על אוויר בלבד; אחרים היו מסוגלים לחיות רק על מים, ואחרים חיו על מעט פירות, חלב או גהי בלבד.


צילום: דליה גל - בתמונה ענת צחור.

האסטרטגיה היוגית היא להגביר אגני (אש העיכול) באמצעות תִרגול פנימי כך שלא יוגבר ואטה בתִרגול יוגה. תִרגול נכון של יוגה, ובמיוחד פראניאמה, מגביר אגני כך שנהיה מסוגלים לעכל מזון גולמי. כאשר החום הפנימי גבוה יותר אנחנו לא כל כך תלויים במזון שלנו ומסתדרים טוב יותר עם תזונה מצננת. יוגי שיש לו אש פראנית ועיכולית חזקה יותר יכול להתמודד עם מאכלים גולמיים, עם טמפרטורות קיצוניות ועם חוסר איזון פיזי בצורות אחרות, אשר בדרך כלל גורמים למחלה. ברם איורוודה עוסקת באדם רגיל שזקוק להגנה מתנודות חיצוניות ומאספקטים אכזריים יותר של החיים.

עם זאת ייתכן שאנשים שהם יוגים רק בחלק מהזמן וסגפנים רק לעיתים נדירות, אין להם כוח עיכול שיכול להסתדר עם מזון גולמי, במיוחד למשך תקופות ארוכות. זה נכון במיוחד לגבי טיפוסי ואטה, שבדרך כלל יש להם כוח עיכול חלש ומשתנה. עליהם לזכור שלתזונה יוגית מסורתית יש פוטנציאל להחמרת הוואטה. לעומת זאת אנשי קאפה, שיש להם אש עיכול נמוכה וחילוף חומרים איטי, יוחלשו גם על ידי יותר מדי מזון גולמי. אפילו טיפוסי פיטה יגלו שמזון גולמי הוא קל מכדי לתמוך באנרגיה ובחיוניות לאורך זמן, במיוחד אם הם מרבים בפעילות גופנית נמרצת. 
  
עם זאת, רוב האנשים יפיקו תועלת מדיאטות של מזון גולמי לצורך סילוק רעלים במיוחד באביב (אפריל או מאי – תלוי באקלים) שהוא העונה הטבעית לסילוק רעלים. לכולנו דרוש מזון גולמי בתזונה שלנו במידה מסוימת (ככלל 20-10 אחוזים) כדי לקבל ויטמינים, מינרלים ואנזימים שמזון גולמי עשיר בהם. מזון גולמי שכדאי לצרוך בארוחות, כולל מלפפונים, צנוניות, גזרים, עגבניות, סוגים שונים של נבטים, כוסברה ופטרוזיליה.
 
בנוסף לכך, אנשים החפצים בניקוי לא רק של הגוף הפיזי אלא גם של הגוף העדין, יכולים להיעזר במזון גולמי יחד עם אסנה, פראניאמה, מנטרה ומדיטציה. אפשר לעשות תִרגול כזה במשך חודש עד שלושה חודשים, תלוי בהרכב. כל מי שרוצה להתחיל בתִרגול יוגה באופן רציני צריך לשקול סילוק רעלים ראשוני כזה, במיוחד כעזר לתוכנית סילוק הרעלים של איורוודה, פאנצ'ה קארמה. היות שרוב בני המערב סובלים מעודף משקל ומרעלים רבים במערכותיהם, שיטות אלה של סילוק רעלים הן לעיתים קרובות האמצעי הראשון בחזרה לבריאות.
 
כדי להימנע מסכנת סילוק-יתר של רעלים בעזרת מזון גולמי, יש מבחן פשוט. אסור שמזון גולמי ידכא את אש העיכול שלנו – דבר שמשאיר אותנו ללא תיאבון בריא הדרוש לנו. יחד עם תזונה של מזון גולמי, נסו להיצמד לתזונה שמגבירה את אש העיכול באמצעות תבלינים כמו זנגביל, פלפל אדום חריף, קינמון וריחן, או לחלופין הנוסחה האיורוודית: טריקאטו (נוסחה של 3 מרכיבים: ג'ינג'ר, פלפל שחור ופלפל ארוך). יש להשתמש במזון גולמי רק במידת היכולת של אש העיכול האישית. עם זאת אין להתעלם מחשיבותו של מזון גולמי לסילוק רעלים. ככל שאדם מתקדם בתִרגולים רוחניים, הוא יכול להתמודד יותר טוב עם מזון גולמי ונזקק לפחות מזון.

יוגים מתקדמים נמשכים באופן טבעי למזון גולמי וגם לדגנים ולמוצרי חלב. הם מעדיפים לחיות על מזון פראני מאשר על מזון מעובד או מבושל יתר על המידה. לבסוף הם עשויים לוותר על מזון מבושל לחלוטין. היות שהם רואים בטבע את אימם, הם סולדים ממזון שגודל או הוכן באופן תעשייתי. התקדמות רוחנית משקפת רגישות עולה למזון ודורשת כי הרכיבים העיקריים של המזון יהיו פראנה ואהבה.

למידע נוסף אודות הספר "יוגה ואיורוודה" בהוצאת פוקוס

לכתבות נוספות בנושא יוגה ואירווודה

לאינדקס מתכונים בריאים

לפורום תזונה בריאה

לאינדקס ויטמינים ומינרלים

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
דרונט בניית אתרים