eat well

טיפים לטיגון נכון

Bookmark and Share
שמן צילום: stock
שמן צילום: stock

טיפים לטיגון נכון

אנחנו בעיצומו של חג החנוכה המתאפיין בטיגונים לרוב. טיגונים אלו בהחלט לא מוסיפים לבריאותנו בלשון המעטה. אז מה חשוב לדעת על מנת לטגן ולהישאר בריא? איך לטגן בריא וגם טעים? להלן מספר טיפים לטיגון יעיל ונכון. כתבה מאת ריקי לנגברג-N.D, תזונאית ונטורופתית.

חנוכה או לא חנוכה, במהלך השנה אנחנו מוצאים עצמנו לפעמים מטגנים עצמנו לדעת. שניצלים וקציצות לילדודס, לביבות תפו"א, עוד ירק כזה או אחר ומה לא. על מנת לטגן יותר בריא ולקבל תוצאה טעימה במיוחד, להלן מספר המלצות מועילות לטיגון נכון יותר.

שמן איכותי - ראשית חוכמה השתמשו בשמן טוב ואיכותי, במהלך הטיגון השמן נוטה להתחמצן ולהתקלקל, וכן נוצרים בו חומרים מזיקים. שמנים איכותיים, המועשרים באופן מיוחד בוויטמין E ונוגדי חמצון נוספים, משפרים את עמידות השמן בטיגון ולא מאפשרים לשמן לחדור בקלות למזון המטוגן. כך מופחתת תכולת השמן במזון.

טמפרטורה מדויקת - חשוב לטגן בטמפרטורה הנכונה. כשהשמן חם מדי, המזון ייחרך מבחוץ ולא יתבשל מבפנים. כשהשמן אינו חם דיו, יתארך משך הטיגון, המזון לא יקבל את מכת החום הרצויה וסופו שיספוג הרבה יותר שמן. כדי לדעת אם השמן חם במידה מספקת, טבלו בכלי הטיגון כף עץ. אם השמן מבעבע סביבה, סימן שהוא חם דיו. מומלץ גם שהמזון המיועד לטיגון יהיה בטמפרטורת החדר ולא קר, וכך לא ישפיע על טמפרטורת השמן.

חתיכות גדולות - טיגון המזון בחתיכות גדולות היא דרך נוספת לצמצם את שיעור השמן הנספג במזון המטוגן. כשמטגנים מזון החתוך להרבה חתיכות קטנות, מגדילים את שטח הפנים של המזון ויותר שמן נספג. לכן עדיף לחתוך את המזון לפחות חתיכות ושתהיינה גדולות יותר.

שמן טיפין טיפין - חשוב לא להוסיף כמות גדולה של שמן בבת אחת אלא מעט בכל פעם, על מנת שטמפרטורת השמן לא תרד בבת אחת וכתוצאה מכך המזון יספוג שמן מיותר. אז להוסיף שמן לאט לאט בטיגון.
 

גזר  צילום: נמרוד גנישר

בטא-קרוטן - הכניסו לשמן חתיכת גזר טרי בתחילת הטיגון והחליפו מדי פעם במהלך הטיגון. הגזר עשיר בבטא-קרוטן ובקרוטנואידים נוספים, העוזרים בהאטת קצב התחמצנות השמן ועוזרים בשמירת איכותו.

טיגון בטטות - חשוב לדעת כשמטגנים לביבות בטטה, יש לקחת בחשבון כי יהיה צורך להחליף את השמן לעיתים תכופות יותר. זאת, מכיוון שהסוכרים בבטטה גורמים לשמן להישרף מהר יותר.

שמן עמוק - טיגון בשמן עמוק דווקא עדיף על טיגון בשמן רדוד. מזון המוכנס לסיר עם שמן עמוק בטמפרטורה מתאימה, מקבל "מכת חום" הגורמת לשכבה החיצונית שלו להיות פחות חדירה לשמן ובנוסף, משך הטיגון מתקצר. אם נטגן את אותו מזון במחבת הוא יספוג יותר שמן.

מחזור השמן - חובה להימנע משימושים חוזרים בשמן. בזמן החימום השמן מגיע לטמפרטורות גבוהות, בהן קצב ההתחמצנות שלו גדל באופן משמעותי ונוטה להתקלקל. שימוש חוזר בשמן מחומצן המכיל חומרים מזיקים, עלול לגרום לרדיקלים חופשיים (בין היתר) הגורמים לנזקים בריאותיים.


שמן  צילום: stock

עוד אחת קטנה - על מנת להאריך את חיי המדף של השמן ולצמצם את התחמצנותו, מומלץ לאחסנו במקום חשוך בתוך בקבוק מזכוכית כהה. ולהימנע מחדירת אוויר, על ידי שמירה על פקק סגור.

ושוב עדיף בכלל לא לטגן!

חג חנוכה שמח, לכם ולכל המשפחה!

http://www.hanativ.co.il/

לכתבה אודות סופגניות אפויות ובריאות יותר

להרשמה לעידכונים דרך המייל בנושא בתזונה בריאה

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
דרונט בניית אתרים