eat well

מה ההבדל בין פרוביוטיקה לפר-ביוטיקה, ולמה זה חשוב?

Bookmark and Share
בעוד שחשיבותה של הפרוביוטיקה כבר ברורה לרוב הציבור, פרה-ביוטיקה מוכרת הרבה פחות. בין השתיים יש הבדלים גדולים שחובה להכיר
צילום: 123RF
צילום: 123RF

מה ההבדל בין פרוביוטיקה לפר-ביוטיקה, ולמה זה חשוב?

בעוד שהציבור הרחב הבין מזמן מה זה פרוביוטיקה, הרי שהפרֶביוטיקה פחות ידועה. ההבדל בין פרוביוטיקה לפרֶביוטיקה הוא פשוט:

פרו-ביוטיקה – ייצורים חיים, מיקרואורגניזמים, חיידקים ידידותיים הנמצאים במעיים.
פרֶ-ביוטיקה – מזון עבור אותם החיידקים הידידותיים.

פרוביוטיקה זה תרגום מלטינית למילים 'פרו' שזה 'למען' ו-'ביו' שזה 'חיים'. וביחד – למען החיים. החיידקים הטובים האלה נמצאים בעיקר במזון מותסס, כמו יוגורט, קפיר, קימצ'י, כרוב כבוש, ירקות מותססים, תה קמבוצ'ה ועוד.

החיידקים הטובים מחזקים את המערכת החיסונית ועוזרים לגוף לפרק מזון ולספוג אותו יותר טוב. אך לא מספיק רק לצרוך פרוביוטיקה – צריך גם להזין אותה. ידוע שמומלץ לנו לצרוך תזונה עשירה בסיבים, על אף שהגוף לא ממש מעכל אותם. אבל החיידקים הטובים כן יכולים!

כאשר החיידקים ניזונים ומפרקים את הסיבים, הם מייצרים חומצות שומן מועילות לגוף, הם מפרקים יותר טוב את הוויטמינים שבמזון ועוזרים לספיגה שלו בדפנות המעיים ומשם לגוף. והעיקר – הם מתרבים...

דוגמאות לפרביוטיקה

פירות וירקות רבים, כמו ארטישוק ירושלמי, אספרגוס, עלים ירוקים, הדרים, זרעי פשתן, צ'יה, בטטה, סלק, גזר, כרישה, כרוב, בצל, שום, סיבי דגן כמו חיטה, שיבולת שועל ושעורה, עגבנייה, וקטניות. תפוחים (בעיקר בקליפה) ובננות.


צילום: pixabay

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות "Eatwell" ישירות לפייסבוק שלכם

החיידקים הפרוביוטים העושים את דרכם לקיבה נפגעים מהחומציות שלה וחלקם לא שורד את המסע במעיים. לעומת זאת המזון הפרֶביוטי לא נשחק בגוף ולא מושפע מהחום. מחקרים שנעשו לאחרונה הראו שאיזון בין פרֶביוטיקה לפרוביוטיקה משפיע באופן ישיר על בריאות הנפש. לאנשים שצורכים פרֶביוטיקה ופרוביוטיקה על בסיס יומי, יש פחות בעיות עם חרדה, דיכאון, ולחץ.

הזמן הנכון ביום לקחת פרוביוטיקה ופרביוטיקה

הזמן הטוב ביותר הוא בזמן קבוע, ובאופן עקבי. בדיוק כמו שאתם אוהבים לאכול באותו הזמן כל יום.

השילוב יחד עם הארוחות הוא הכי יעיל. בייחוד בגלל חומציות הקיבה אשר פוגעת בחלק מהפרוביוטיקה והאוכל משמש חיץ ומגן על הפרוביוטיקה מהמיצים של הקיבה ובדרכם למעיים. אם תרעיבו את החיידקים הם יפסיקו להתרבות, יחלשו וימותו. מצב כזה יפרוץ פרצה במערכת החיסון, וכמו שאומר המשפט – "פרצה קוראת לגנב, וגנב כשקוראים לו – בא”. בפרצה הזו יכנסו הווירוסים ושאר מזיקים.

השורה התחתונה

“הצבא צועד על קיבתו”! הזינו את הפרוביוטיקה בפרביוטיקה. תנו לחיידקים הטובים מזון והם בתמורה יגנו עליכם ממחלות.

נערך ותורגם ע"י יובל דלשד. פשוט – כלים מחימר למטבח בריא.


מקורות:

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170322143152.htm

https://www.prebiotin.com/prebiotin-academy/what-are-prebiotics/prebiotics-vs-probiotics/

http://pediaa.com/difference-between-prebiotics-and-probiotics/


 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
תגובות
1. מעין (4/07/2017 10:01:25)
דרונט בניית אתרים