eat well

B12 - הוויטמין החשוב

Bookmark and Share
זה כבר לא חדש שוויטמין B12 הוא אחד הוויטמינים החיוניים ביותר לתפקודו התקין של הגוף. עכשיו השאלה באיזה סוג נבחר? מסתבר שמתילקובלמין הוא האיכותי ביותר

הוויטמין החשוב לגוף - B12
כתבה שיווקית

מה זה וויטמין  B12?

זה כבר לא חדש שוויטמין B12 הוא אחד הוויטמינים החיוניים ביותר לתפקודו התקין של הגוף.
הוא אחראי לייצור הDNA בתאים, לתפקוד תקין של תאי הדם האדומים, לתפקודה של מערכת העצבים, לחילוף חומרים תקין, לבלוטת התריס, לבעיות קשב, זיכרון, מצב קוגניטיבי ועוד.
בגלל הזיהום הסביבתי, השימוש הגובר באנטיביוטיקה, הזיהום במזון, תת-חומציות בקיבה, ובעיקר בגלל בעיות עיכול וספיגה, המחסור בוויטמין- B12  החל להעסיק לא רק את הצמחוניים, אלא גם את אוכלי הבשר.

מתי צריך לחשוד במחסור בוויטמין B12?

כאמור, המחסור בוויטמין B12 (בעיקר בחברה המערבית) נפוץ מאוד והסבירות שקיים מחסור היא גבוהה אצל רבים, בין אם הם מקבלים את הוויטמין מאכילת מזון מן החי ובין אם הם צמחוניים או טבעוניים.
לצד זה, הסיכון למחסור ב B12 גדל כשמתעוררים אחד או יותר מהסימפטומים הבאים:  עייפות , חולשה, ירידה במצב הרוח, חיוורון, השמנה, אנמיה, הרגשת קור, דיכאון, לחץ דם נמוך ,סחרחורת, דופק לב מואץ, תחושה של נימוליות בידיים וברגליים, התעלפויות, כשל במערכת העצבים, חרדתיות ומצבי מתח, חולשת שרירים, ראיה חלשה, אי שקט ועצבנות, תסמינים הקשורים במערכת העיכול: כאבי בטן, גזים, עצירות ועוד.

מה ההבדל בין הסוגים השונים של B12?

וויטמין B12, כפי שהוא מופיע בטבע, כמעט ואינו מגיע למחזור הדם של בני האנוש המודרניים משום שמקורו בחיידקים המצויים באדמה, ובני האדם מקפידים לנקות היטב את המזון שלהם.
על כן, המקור ל-B12 עבר מצריכת צורתו הטבעית באופן ישיר, לצריכתו בעקיפין, באמצעות אכילת בעלי חיים.
הסיבה העיקרית למחסור ההולך וגובר ב B12 באוכלוסייה נעוצה בכך שהחיים המודרניים של הדורות האחרונים לא רק הסירו את הוויטמין החשוב הזה מהמזון, אלא גם גרמו לבעיות בספיגתו בגוף, וזאת גם כאשר כשהוא נצרך מבעלי החיים.

הדרך היחידה להשיג כיום B12 ולספוג אותו כראוי במחזור הדם, היא באמצעות נטילת תוסף תזונה.
B12 הוא למעשה שם גנרי לתרכובת המכילה קובלמין, ש קשור במולקולה כלשהי.
הצורה הסינתטית הנפוצה של B12, כפי שהיא מופיעה על מדפי רשתות הפארם, היא קובלמין המקושר למולקולת ציאניד, ושמה  ציאנו -קובלמין (בלועזית Cyanocobalamin). 

צורה פחות נפוצה, שהחלה לצבור תאוצה בשנים האחרונות, בעיקר בארצות הברית, היא B12 מסוג מתיל-קובלמין (Methylcobalamin).

ההבדל בין שתי הצורות הוא בעיקר בספיגה ובתהליכים שהגוף עובר לאחר נטילת התוסף. מולקולת הציאניד המצויה ב B12 מסוג ציאנוקובלמין מתפנה מהגוף דרך הכליות (בהנחה שאין בעיית כליות) ולגוף יש היכולת להתנקות מאותם רעלים ולהפרישם דרך השתן.

אחרי שהציאניד יוצא מהגוף, הגוף מצמיד למולקולת הקובלמין קבוצת מתיל, כלומר מה שיספג בסופו של דבר אחרי כל התהליך הזה יהיה B12 מסוג מתיל קובלמין.

עם זאת, היום כבר ידוע שכל התהליך הזה הוא מיותר במקרה הטוב ומזיק במקרה הרע, משום שלטובת ההיפטרות מאותו ציאניד, אנחנו מבזבזים קבוצות מתיל טבעיות של הגוף, הנחוצות לפעילויות חיוניות רבות אחרות ובהן גם ניקוי רעלים שהגוף סופג מזיהום האוויר, היבשה והמים, עישון, צריכת אלכוהול ומזון מרוסס ומעובד.
במילים אחרות, קבוצות מתיל - חשובות ביותר לתהליך מתילציה תקין בגוף, ו"עסוקות" דיין גם בלי "לבזבז" קבוצות מתיל על תהליך שלא היה קורה מלכתחילה אם היו נוטלים B12 שמגיע בצורת המתילקובלמין.
B12 מסוג מתיל קובלמין הוא תוסף תזונה שכבר עבר תהליך מתילציה ולכן ניתן לספוג אותו ישירות, מבלי לגרוע מקבוצות המתיל של הגוף.

לא לחינם רצוי "לחסוך" בהן, קבוצות המתיל אחראיות לעיבוד הרעלים לבגוף, תיקון נזקים במולקולת הDNA , הן נחוצות למתילציה של מולקולות חיוניות כמו הגלוטטיון, שהוא נוגד חמצון  החשוב ביותר בגוף.

בנוסף, לקבוצות מתיל יש קשר ישיר לאדרנלין ולהפקה וייצור של מלטונין – הורמון השינה החיוני.
לB12  כאמור, חיוניות שחבל  "לפספס" בגלל בעיות בספיגה.

ואם כל זה לא מספיק אז חשוב לדעת שמתילקובלמין חשוב לחילוף החומרים של הומוציסטאין, שעודף שלו קשור  בקרישיות יתר, ובייצורו של SAMe – חומר בגוף העוזר להתמודד עם חרדה ודיכאון ומשפר את יכולות הקשב והריכוז.

המלצות מטפלים

יעל נרקיס, נטורופתית, מעבירה סדנאות ומטפלת בחולי סרטן וסוכרת ממליצה:
״ברור שאנחנו זקוקים לקבוצות מתיל, אבל קיימת חשיבות מהיכן נתרמת לנו קבוצה זו. מתיונין, B12 וחומצה פולית הינם מולקולות תורמות מתיל. כשמתיונין תורם קבוצת מתיל, הוא הופך בגוף מיד להומוציסטאין ואם הכל עובד חלק אז ההומוציסטאין הופך לציסטאין ושוב חזרה למתיונין. כל התהליך הזה נקרא תהליך מתילציה, והוא יעבוד תקין רק בהנחה שיש מספיק B12 וחומצה פולית בגוף.

בנוסף לתהליך מתילציה מחסור בקבוצות מתיל עלול  לפגוע במערכת הקרדיו וסקולרית. כמו כן מתיל בי12 חשוב מאוד לסינתזה של הדינאיי.



ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא מומחה לרפואת משפחה בקופ"ח מכבי ויועץ לתזונה טבעית וצמחי מרפא, לאחר נטילה של ציאנו- קובלמין, הצורה הסינתטית של B12, אשר אינה קיימת בטבע, הוא הופך בגוף לצורה הטבעית שלו  "מתיל- קובלמין", הציאניד שמתשתחרר, מסונן  דרך הכליות .
בתהליך המתילציה מוספת קבוצות מתיל למולקולת ה-DNA. היום אנחנו כבר יודעים שקבוצות מתיל הן אלה שאחראיות על תיקון נזקים ב-DNA וביכולתן לכבות ולהדליק גנים.
חשוב הדבר במיוחד עבור אוכלוסיית המעשנים, שמתקשים יותר בהמרת הציאנוקובלמין למתילקובלמין בשל הצטברות רעלים ומתכות בכבד, בנוסף לא פעם זה גם חוסך סדרת זריקות של הויטמין"

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות "Eatwell" ישירות לפייסבוק שלכם

תלמה קינן, מטפלת ביו-רפואית בילדים ומבוגרים מכל קשת האוטיזם, ובמחלות מטבוליות.
"נחשפתי לבי12 מסוג מתילקובלמין כבר לפני 8 שנים ומאז אני ממליצה רק על הסוג הזה למטופליי. חשוב במיוחד למטופלים בכל הגילאים עם אוטיזם, הפרעות קשב לקשישים עם וללא מחלות, לאנשים עם מחלות אוטו אימיוניות כמו טרשת נפוצה ותסמונת פיברומיאליגה ודומות לה.
היתרון של מתיל B12 הוא קודם כל בזמינות הגבוהה שלו לתאי הדם, המוח ומערכת העצבים. צורת המתיל מספקת מתיל לתאים הזקוקים לפינוי רעלים ועוזרת ביצירת גלוטטיון המפנה מתכות ורעלים מתאי הגוף.“

תהליך המתילציה

מתילציה (Methylation) היא תהליך משמעותי ביותר בגוף, במהלכו מתווספת קבוצת מתיל (אטום פחמן עם שלושה אטומי מימן CH3) ל DNA ולמולקולות שונות במגוון תהליכים ביולוגים.
גריעה של קבוצת מתיל משמשת את הגוף כדי להפעיל מולקולות ותהליכים שונים ולכבותם
לדוגמה, סרוטונין, כימיקל מצב הרוח שלנו, הופך פעיל עם הוספת קבוצת  מתיל ולבלתי פעיל עם הסרתה. מתילציה ירודה בגוף עלולה על כן להוביל למצב רוח ירוד ולדיכאון.
על מנת לקיים תהליך מתילציה תקין, הגוף זקוק בין היתר, לB12  (קובלמין) ורצוי בצורה הטבעית ביותר מסוג מתיל קובלמין.

לפרטים נוספים אודות B12 מסוג מתילקובלמין - אקוסאפ

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
תגובות
1. רותי שמיר (11/11/2013 14:37:25)
2. גלית (11/11/2013 15:03:43)
3. ישראל קליוסטרו (12/11/2013 11:11:46)
4. עדי (12/11/2013 11:36:08)
5. dvora livne (12/11/2013 11:58:51)
6. יונית שניידר (12/11/2013 13:02:43)
7. אורלי (12/11/2013 13:09:57)
8. אור (12/11/2013 14:23:51)
9. גל גבע (12/11/2013 22:44:55)
10. עמית (13/11/2013 19:01:16)
11. קסלסי עופר (16/11/2013 13:16:40)
12. רוברט (16/11/2013 14:29:07)
13. יאיר (18/11/2013 16:02:21)
14. שרה חמו (18/11/2013 16:09:44)
15. דורית (18/11/2013 16:40:25)
16. נורית (18/11/2013 20:26:41)
17. רונית (18/11/2013 22:48:11)
18. יעקב (19/11/2013 09:01:10)
19. יפעת זהר (20/11/2013 11:51:32)
20. יוליה (5/12/2013 12:44:52)
21. מלכי (11/01/2014 20:24:14)
22. סימונה לוי (25/10/2014 07:59:20)
דרונט בניית אתרים