eat well

אומגה 3 מאצות – כל מה שהגוף שלכם יכול לרצות

Bookmark and Share
אומגה 3 – DHA נחשבת לחיונית ביותר. היא אמנם קיימת בעיקר בדגים עתירי שומן, אך חידוש ישראלי מאפשר לנו לצרוך אותה בכמויות נכבדות גם ממקור צמחי מפתיע ואיכותי ביותר
לבריאות המוח שלכם ושל ילדיכם
לבריאות המוח שלכם ושל ילדיכם

אומגה 3 מאצות – כל מה שהגוף שלכם יכול לרצות

כל כך הרבה דובר בעשור האחרון על נחיצותן של חומצות השומן אומגה 3 לגוף האדם, ובמיוחד למוח, למערכת העצבים ולכלי הדם והלב, עד שאין עוררין כיום בנוגע לחשיבותן. אחרי שהזהירו אותנו במשך שנים מפני צריכת שומן, הפך השומן מ"אוייב" ל"ידיד".  למדנו להעריך את השפעתן המיטיבה על בריאותנו – על מערכת העצבים והמוח, מערכת החיסון, לב וכלי דם, העור, השיער ועוד.

קיימים סוגים שונים של שומנים שעשויים להיטיב עם בריאותנו. הידועים שבהם הם שומנים חד בלתי רוויים, דוגמת שמן זית, שמן אבוקדו, שמן שקדים ועוד, שנחשבים כמי שמשפיעים לטובה על רמות הכולסטרול הרע (LDL ), הפחתת לחץ הדם, מגנים מפני מחלות דלקתיות, סוכרת, סוגי סרטן מסוימים וכיו"ב.

קבוצה נוספת של שומנים היא קבוצת חומצות השומן החיוניות –   (ESSENTIAL FATTY ACIDS)  EFA, שניתן לסווג אותה כקבוצת שומנים רב בלתי רוויים (Polly Unsaturated Fatty Acid – PUFA). הללו מעורבות ביצירת תאים ותיקון נזקי תאים קיימים, תפקוד תקין של מערכת העצבים, כלי הדם והלב ועוד.

קיימים שלושה סוגים של חומצות שומן חיוניות:

1. אומגה 3 – המצויות באגוזי מלך, זרעי פשתן, זרעי מרווה וזרעי צ'ייה ובעיקר בשמן אצות ובשמן דגים.
2. אומגה 6 – המצויות בכל סוגי הבשר, בשמן סויה, שמן תירס, שמן חמניות, שמן חריע, שמן שומשום ועוד.
3. אומגה 9 – המצויות בזית, באבוקדו, באגוזי לוז, בשקדים ובקנולה ובשמנים המופקים מהם.

חומצות שומן מסוג אומגה 3 נחשבות ל"שומן טוב" ולחומצות השומן החסרות ביותר בתפריט של העולם המערבי כיום. למרבה הצער, דווקא חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 6 שעודף מהן יוצר מצבים דלקתיים בגוף, הן אלו שנמצאות  בכמות עודפת בתזונה שלנו. בעוד שהיחס הנכון בין אומגה 3 לאומגה 6 צריך להיות 1:1, בפועל הוא עומד על 20:1 לטובת אומגה 6 או למעלה מזה. מצב שעלול לגרום לדלקת כרונית בגופנו, היווצרות קרישי דם, לעודד התפתחות של התקפי לב, אירוע מוחי, מחלות מפרקים דלקתיות, סרטן ועוד.


להעשיר את התזונה בחומצות אומגה 3 מסוג DHA, צילום: אומגהמור

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות "Eatwell" ישירות לפייסבוק שלכם

קיימים שבעה סוגים של חומצות שומן מסוג אומגה 3 , כשהבולטים בהם הם:

1. חומצה אלפא לינולאית (ALA) – נמצאת כמעט בכל זרעי הצמחים.
2. חומצה דוקוסהקסאנואית (DHA) – נמצאת באצות מיוחדות ובדגים.
3. חומצה איקוספנטאנואית (EPA) - נמצאת באצות מיוחדות ובדגים.

חומצות DHA  ו-EPA  נמצאות בכמויות נכבדות בדגים עתירי שומן כדוגמת סלמון, סרדינים, אנשובי, מקרל, טונה ועוד.

מבין כל חומצות השומן מסוג אומגה 3 – DHA  נחשבת לחיונית ביותר. חומצה זו שהיא הארוכה והמפותלת ביותר מבין חומצות השומן אומגה 3, קיימת באופן טבעי במוח שלנו והיא בעלת תפקיד מרכזי בהולכה חשמלית בין תאי העצב במוח ובבניית חומרים מבודדים שדרושים למוליכים החשמליים שבין העצבים.

על פניו, מסוגלים בני האדם הצורכים בתזונתם הרגילה ALA לייצר DHA  באופן עצמאי (קיים בשפע בחלב אם), אבל לא בכמות הנחוצה לנו לשמירה על בריאות אופטימלית. ע"פ הערכות, בעולם המערבי מגיעה הצריכה היומית של DHA  לפחות מ-100 מ"ג . בעוד הכמות היומית המומלצת עומדת על 200-600 מ"ג ליום. כך למשל, ה-EFSA  (מנהל התרופות והמזון האירופאי) וה- FDA (מנהל התרופות והמזון האמריקאי) המליצו על מינון יומי של 250 מ"ג DHA, לכל הפחות לתמיכה ולתפקוד תקין של המוח.

מחקרים שונים מצביעים על כך שצריכה קבועה של DHA  מספקת שורה של יתרונות בריאותיים:

- סיוע להריון תקין ובריא (תמיכה בהתפתחות העובר מהיבט של גדילה והתפתחות תקינים ברחם)
- תמיכה בהתפתחות הראייה (הגנה על הרטינה)
- תמיכה בהתפתחות המוח ומניעת ירידה בתפקודים קוגניטיביים
- שיפור הריכוז והשפעה מיטיבה על בעיות קשב וריכוז
- סיוע לשמירה על בריאות כלי דם ולב
- הקלה על תנגודת הגוף לאינסולין
- שמירה על זיכרון תקין
- שמירה על בריאות העצם

שמן דגים כאמור, הוא אחד מהמקורות המפורסמים לאומגה 3 (במתכונת של נוזל או כמוסות). הוא עשיר בחומצת EPA  ו-DHA, המצויות בשפע באורגניזמים שהסתגלו לקור כגון דגי מים קרים ויונקים ששומרים על ממברנות התאים שלהם מלהפוך נוקשות מדי בחשיפה למצבים קיצוניים של קור.   

אומגה 3 מאצות היא מקור נוסף ואיכותי ל – DHA. למעשה אצות מן הים, מהוות את הבסיס התזונתי העיקרי לדגים והסיבה בעטיה הם נחשבים למקור עשיר בחומצת שומן זו. אצות ים דומות במבנה שלהן לצמחים שמכילים אומגה 3, אך מכילות DHA ולא ALA כמו בצמחי היבשה!
שימוש באומגה 3 שמקורה באצות ים "חוסך" לנו למעשה את הצורך בצריכת DHA מ"מתווך הביניים" – דהיינו : דגים, ומאפשר לנו לצרוך DHA ישירות מ"היצרן" – דהיינו אצות הים. וקיימת אף טענה לפיה DHA  מאצות ים, שווה ערך לסלמון מבושל מבחינת הזמינות הביולוגית.

במחקר שפורסם בשנת 2012 ב-JOURNAL OF NUTRITION    וסקר מחקרים אקראיים מבוקרים שבוצעו במהלך השנים 1996-2011 ובדקו את היחס וההשפעה של DHA  שמקורו באצות (במתכונת של תוסף תזונה) על ההיתכנות למחלות קרדיו וסקולריות, טריגליצרידים, כולסטרול – נמצא כי צריכה יומית של DHA  שמקורו באצות, סייעה בהפחתת רמות הטריגליצרידים בדם וגרמה לעלייה ברמת "הכולסטרול הטוב" (HDL).


אומגה 3 – DHA ממקור צמחי טהור, צילום: אומגהמור

חברת  "אומגהמור" ("OmegaMore") הישראלית, מספקת לנו אלטרנטיבה טבעית ובטוחה לשימוש לכל מי שמבקש להעשיר את תזונתו בחומצות אומגה 3 מסוג DHA, ובמיוחד לצמחונים וטבעונים המעוניינים להימנע מצריכת מוצרים מן החי. החברה מציעה מוצר בשם "ALGEA DHA 400  " – תוסף תזונה המבוסס על DHA  מאצות במתכונת נוזלית (פורמט של כמוסות ייכנס למגוון בתוך 6 חודשים), אשר אינו מכיל שאריות של דגים או בע"ח אחרים מן הים. את האצות מגדלים מול חופי טאיוואן בבריכות מים מתוקים המומלחים במלחים שונים, זהים לרמה של מי ים, אך ללא החשש לחלקיקים מזהמים הנמצאים בים עצמו. לכן האצות אינן מכילות רעלים, מתכות כבדות או יוד. 

המוצר DHA 400, מיוצר במפעל "מעבדות צמחי מרפא" בגליל התחתון, תחת תקנים מחמירים, אישור משרד הבריאות וכן אישור איכות אירופאי של NOVEL FOOD  ושל מעבדות SGS  העולמיות.

למוצר הכשר מטעם בד"ץ העדה החרדית ירושלים.

את 400 ALGEA DHA כמו יתר מוצרי החברה, ניתן להשיג בבתי הטבע ובתי המרקחת השונים ברחבי הארץ. 

למידע נוסף בקרו באתר החברה: www.omegamoretech.com 

הכתבה באדיבות אומגהמור
   

 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
דרונט בניית אתרים