eat well


הרשמו לניוזלטר שלנו ותקבלו בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים אודות תזונה בריאה

*email:
*
 

לעולם לא נשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלנו!


 

כיצד לבנות יחסים בריאים?

Bookmark and Share

צילום: נמרוד גנישר

כיצד לבנות יחסים בריאים?

מספר חודשים לאחר גירושים קורעי לב, התחילה מערכת העיכול של קרי, היציבה בדרך כלל, להשתגע לגמרי. עצירות, התנפחות של הבטן וכאבי ראש עמומים ופועמים הפכו לבני הלוויה הקבועים שלה. בניסיון להירגע, האביסה קרי את עצמה ב"מזון מרגיע" כמו פיצה, פסטה, בשרים למיניהם, פירה מתפוחי אדמה ויין. ככל שאכלה יותר, כך חשה גרוע יותר, וככל שחשה גרוע יותר, כך אכלה יותר.

לאחר שהצליחה להיגמל מכמה מהמזונות המזיקים האלה ולאחר שעברה סידרת טיפולים לניקוי מעיים, הרגשתה החלה להשתפר. כשהיא מעודדת מהתוצאות, למדה קרי כיצד לנשום נשימות עמוקות לתוך הבטן, לעסות את בטנה ולהניח משהו חם על בטנה כדי להרגיע את עצמה מבחינה גופנית ורגשית כאחד.

היא התאמנה ולמדה כיצד לוותר ולסלוח והחלה לשחרר את הכעסים והעלבונות שהחזיקה בתוכה לפני הגירושין ובמהלכם. גופה של קרי החל לתפקד שוב בצורה תקינה וגם לבה החל במסלול ההחלמה.

אחד ההיבטים החשובים ביותר, יחד עם הבחירה במזונות מסוימים, היא הדרך שבה אנו מתייחסים למזון. היחסים שלנו עם המזון (במילים אחרות, הבחירות התזונתיות שאנו עושים) יכולים להעניק לנו תובנה ומודעות לגבי עצמנו. ברגע שאנו מודעים לאופן שבו בחרנו להזין את עצמנו, למזונות שבהם אנו בוחרים, מה אנו מנסים לקבור ולדחוס בתוכנו, כיצד אנו מתמודדים עם לחצים ועד כמה האנטנות שלנו רגישות לחוכמה הפנימית הקיימת תמיד בתוכנו, רק אז נוכל להתחיל להיות פתוחים מספיק כדי להשתנות.

במקום עמוק בתוכנו, אוכל ורגשות כרוכים זה בזה עוד משחר ילדותנו. כשאמנו או אנשים אהובים אחרים האכילו אותנו, הייתה זו לעיתים קרובות פעולה של אהבה וטיפוח. כשהתנהגנו יפה קיבלנו לפעמים גלידה וכשהצטננו קיבלנו שוקו או תה חם. אם נפלנו מהאופניים, זכינו קרוב לוודאי לחיבוק, נשיקה וסוכרייה על מקל. יש בינינו כאלה שנמנע מהם אוכל כדרך ענישה על התנהגות לא יפה, ואילו אחרים קיבלו ממתקים כפיצוי ותחליף לאהבה ולתשומת לב. לא נשכח גם את רגשות האשמה הפופולאריים כל כך. אתם בטח זוכרים כמה ניסו לשכנע אתכם לאכול מהצלחת הכל, עד לפירור האחרון, בגלל כל אותם ילדים רעבים שחיים בעולם.

במשך השנים נחקקו בלבנו ההרגלים האלה וגרמו לנו להשתמש במזון לא כמקור להזנת הגוף, אלא כתחליף לא יעיל לאהבה, נחמה, תשומת לב והקלה על כאב. רק כשנתחיל לשים לב באילו מזונות אנו בוחרים, מתי אנו אוכלים אותם ומהן הכמויות שאנו צורכים, נוכל לחקור ולגלות מהם הצרכים והרצונות שרוצים להשמיע את קולם ולהשתחרר ובאילו מזונות אנו בוחרים על מנת להפיג כאב פנימי וריקנות רגשית.

המטרה היא להתחיל לכבד ולאהוב את עצמנו. זוהי התזונה האמיתית. המבצע הזה יכול להיות מאתגר לעיתים. נוכל להתחיל בו על ידי יצירת קשרי ידידות עם חוכמת הקישקע וכך לרקום עם גופנו יחסים שיש בהם תועלת הדדית.

בעזרת המודעות נוכל להתחיל במסע ולפתח יחסים טובים עם מערכת העיכול, עם המזון ועם עצמנו. כמו בכל יחסים מוצלחים, גם במקרה זה הקשבה היא המפתח להצלחה.

איך אפשר לפתח יחסי קרבה מועילים עם המזון?
הקשיבו לבטן שלכם!

1. שאלו את הבטן לאיזו תזונה היא זקוקה. בעזרת הידע שצברתם כעת תוכלו להשתמש בחלק גדול מהעצות הידידותיות ולהאזין ל"חוכמת הקישקע" שלכם.

2. היו מודעים לסיבות שבגללן אתם אוכלים. אכילה על "טייס אוטומאטי" לא מאפשרת לכם להקשיב ולשים לב למה שהבטן מוסרת לכם בתגובה למה שאכלתם. לפני שאתם אוכלים צרו קשר עם עצמכם.

השתיקו דברים שיכולים להסיח את דעתכם, כמו טלוויזיה ורדיו. עצמו עיניים, הניחו יד על הבטן ונשמו 3 נשימות עמוקות. שאלו את עצמכם: בסולם של 1 עד 10, עד כמה אני באמת רעב? מהי ההרגשה של הרעב שקיימת בתוכי? האם אני אוכל מפני שאני בודד, עצוב, כועס? מה אני לא מבטא או לא מבקש? מה לא מספק אותי בחיים? למה אני באמת רעב? שימו לב לדברים והיו מודעים, ורק לאחר מכן בחרו את המזון. האם אתם מרגישים מלאי אנרגיה או דווקא עייפים לאחר אכילת מזונות מסוימים? האם מערכות העיכול וההפרשה שלכם פועלות ב"שמחה" או שהן משמיעות קולות של אי-נחת (הפרעות עיכול, התנפחות של הבטן, עצירות או שלשול)?

3. היו מודעים למזונות שמשנים את ההרגשה שלכם או מסממים אתכם. לעיתים קרובות אנו מגזימים ומשתמשים במזון על מנת להדחיק רגשות לא נעימים. כשאתם מנסים להימנע ממזונות מזיקים, חוכמת הקישקע הטבעית תאפשר לרגשות האלה לצוף ולעלות. כשהרגשות האלה עולים, היו ערניים וסבלניים כלפי עצמכם. הניחו לעצמכם להרגיש את הרגשות, להתאבל עליהם ולשחרר אותם.

4. האם קיימים מזונות שמהם אינכם מוכנים להיפרד? אל תשפטו את עצמכם בחומרה. פשוט שימו לב לכך. כשתרגישו שאתם מוכנים, הוציאו מהתפריט מזון מזיק אחד בכל פעם. החליפו אותו תמיד במזון ידידותי, כדי שלא תרגישו מקופחים. אם באמת קשה לכם מאוד להיפרד ממזון מסוים, הניחו לכך לעת עתה. תוכלו לעשות זאת כשתהיו מוכנים לכך מבחינה נפשית ורגשית.

5. לאחר כל שינוי שתבצעו, הימים והשבועות הראשונים הם בדרך כלל הקשים ביותר. גופכם עובר "גמילה" מהרבה מאוד "סמים" (סוכר, קפאין, מזון מהיר, מזון מטוגן, אלכוהול ועוד) שאליהם התרגל. היו ידידותיים כלפי גופכם. דברו אתו, הסבירו לו שגם אתם חשתם אי-נוחות, כאבים ותסמינים נוספים, במשך זמן ארוך ושהגיע הזמן לגלות איך זה להרגיש סוף סוף טוב.

6. העניקו לעצמכם "יום פינוק". אם אתם אוהבים שוקולד, איכלו ותיהנו ממנו.

7. כשאתם מנסים לבחור במזונות חדשים, כתבו על כך ביומן "חוכמת הקישקע" שלכם. הקשיבו לבטן. היא תדבר אליכם ותודיע לכם אם המזון החדש הוא ידיד או אויב. כשהמזון ידידותי, הבטן לא "תדבר" אליכם ולא יהיו תסמינים. מזון "אויב" יגרום לבטן לומר את דבריה באמצעות צרבת, גזים, עצירות וקולות אחרים. כתבו ביומן אילו רגשות עולים בכם כתוצאה מהשינויים התזונתיים האלה.

8. לאחר שתסלקו את המזונות המזיקים מהתפריט התזונתי שלכם ותעמדו בכך במשך תקופה מסוימת, תוכלו לעבור ניקוי מעיים. הניקוי יסייע לכם להבחין בין הגורמים לבין ההשלכות של המזונות שבהם בחרתם.

למידע אודות הספר "חוכמת הקישקע" בהוצאת פוקוס 

לאינדקס מתכונים בריאים

לפורום תזונה בריאה

מתכונים בריאים | פורום תזונה בריאה | תוספי מזון | אומגה 3 | אינדקס מחלות | ויטמין C | ספרי בריאות | ויטמינים ומינרלים | הריון ולידה | תזונה ילדים | קוליטיס | מגנזיוםסידן | אינדקס גליקמי | אנרגטיקה של מזונות | יוגה ותזונה | בתי טבע | אינדקס צבעי מאכל | תוספי תזונה | ויטמין B12 | בישול בריא | מתכוני בריאות | תזונה בהריון | שפעת | אורגני | אוכל בריא | ויטמין E | סרטן | ספרי תזונה | סוכרת | סרטוני תזונה בריאה | השמנת יתר | לאכול בריא | חומצות אמיניות | אלרגיות | עצירות | דף הבית | הרשמה לעידכונים | שלשול | ויטמין A | קרוהן | איורוודה -רפואה הודית |

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
תגובות
1. הטלוויזיה ועיתונות חופשית אשמים (23/02/2015 15:29:37)
2. מעין (24/02/2015 09:16:12)
3. הזיה (1/03/2016 14:32:51)
דרונט בניית אתרים