eat well


הרשמו לניוזלטר שלנו ותקבלו בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים אודות תזונה בריאה

*email:
*
 

לעולם לא נשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלנו!


 

כיצד משפיעה התזונה על הקשב והריכוז – ההסברים

Bookmark and Share
לתזונה יש קשר הדוק לגורמים הביולוגיים המשפיעים על הפרעות קשב וריכוז. מה מהות הקשר הזה וכיצד התזונה משפיעה על הביולוגיה שמשפיעה על התגובות הפסיכולוגיות? כנס ייחודי בנושא הפרעת קשב וריכוז יתקיים ב-17.6.2016
(123RF)
(123RF)

כיצד משפיעה התזונה על הקשב והריכוז – ההסברים

הסיבה להפרעת קשב וריכוז אינה ממש ידועה ועדיין רב הנסתר על הגלוי. נהוג להתייחס לבעיה כהפרעה מולטיפקטוריאלית, כלומר שנגרמת על ידי מספר גורמים. באופן כללי בהפרעת קשב וריכוז מדברים על גורמים ביולוגיים, גנטיים ופסיכולוגיים עם קשר לסוג התזונה הנצרכת. בכתבה זו אני לא אדון באשר לגורמים הפסיכולוגיים, אלה על הקשר בין התזונה לגורמים הביולוגיים, למרות שלתזונה יש חשיבות רבה גם כחלק מטיפול בבעיות פסיכולוגיות שגורמות להפרעת קשב וריכוז. יהיה ניתן להסיק זאת אם נבין כיצד התזונה משפיעה על הביולוגיה וכיצד לביולוגיה יש השפעה על התגובות הפסיכולוגיות.

התיאוריות הביולוגיות העיקריות:

1. חוסר אספקת דם לאונה הקדם מצחית. אונה זו אחראית על ויסות רגשי, גמישות מחשבתית, יצירתיות מחשבתית וניהול מחשבתי.
2. חוסר איזון בין שליחים עצביים במוח, שהעיקריים שבהם דופמין, סרוטונין ונוראפינפרין.

סקירות מחקרים מצביעות על קשר משמעותי בין תפריט עשיר בסוכרים, שומני טרנס, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח, וחומרים משמרים, ועני באומגה 3, אבץ, ברזל ומגנזיום. ראוי לציין, שסוג תפריט זה מאוד אופייני בחברה המערבית ולכן, ניתן להסיק כי התזונה היא אחת הסיבות לעלייה המשמעותית להפרעת קשב וריכוז בעשורים האחרונים.

אם כך כיצד התזונה משפיעה על הקשב והריכוז?

סוכרים: המוח האנושי מורכב מרשת עצבית של כמאה מיליון תאי עצב, אשר מתקשרים בניהם על ידי שליחים עצביים. לשלושה שליחים עצביים יש השפעה חזקה על הקשב והריכוז שלנו; דופמין, סרוטונין ונוראפינפרין. דופמין אחראי על רצף החשיבה והריכוז ותחושת העונג והתגמול. אכילת סוכרים גורמת לעלייה ברמת הדופמין ואיתה לעלייה ברמת העונג, כתוצאה מכך נוצרים מעגלים עצביים שמיצרים אצל האדם מוטיבציה לצרוך עוד סוכר כדי לזכות בעוד עונג.

תותים בסוכר
אפשר לוותר על הסוכר (AllAnd_pixabay)

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות "Eatwell" ישירות לפייסבוק שלכם

תפריט עשיר בסוכרים עלול לגרום למעגלים אלו להיות רגישים יתר על המידה לסוכר ולייצר מוטיבציה גבוהה לצריכת סוכר. מוטיבציה זו עלולה להפריע לריכוז בדברים אחרים ולגרום ללחץ אם אין סוכר בסביבה.  לסרוטונין יש שלושה תפקידים חשובים במוח: תחושת הנאה, סינון רגשי ומניעת אובססייה. אכילת סוכר גורמת לעלייה בכניסת חומצת האמינו טריפטופן למחסום דם מוח וכך לייצור סרוטונין. אכילה מוגברת של סוכרים גורמת לכניסה מוגברת של טריפטופן ולייצור מוגבר של סרוטונין. מצב זה מפר את האיזון הביולוגי ולכן הגוף מפחית את הקולטנים לסרוטונין וכך מופחתת השפעתו. מצב זה יוצר מעגל של ירידה ביכולת ליהנות, קושי לווסת את הרגשות, קושי לעבור ממחשבה למחשבה, אכילת סוכר כדי לשפר את ההרגשה וחוזר חלילה. ניתן להבין שהיבטיו של מעגל זה פוגעים ביכולת הקשב והריכוז.  נוראפינפרין אחראי על ערנות מחשבתית, חשיבה מהירה ותגובת לחץ. אכילת סוכרים גורמת לעליות וירידות חדות של סוכר בזרם הדם, אותן ירידות מפורשות על ידי המוח כרעב ומצב מסוכן. פירוש זה גורם לעלייה ברמת נוראפינפרין אשר "מגייס" את רוב חלקי המוח לפיתרון ה"סכנה", משמע חיפוש אחר סוכר וחוסר יכולת להתרכז בדברים אחרים.

שומני טרנס לעומת שומני אומגה 3: קרומי תאי העצב שלנו מאפשרים כניסה ויציאה של חומרים מתאי העצב לרבות דופמין וסרוטונין. קרומים אלו מורכבים משומנים ולסוג השומנים יש השפעה רבה על טיב הכניסה והיציאה של החומרים מהתאים. שומני טרנס פוגמים בפעילות זו ולעומת זאת שומני אומגה 3 משפרים פעילות זו. לכן תזונה עשירה בשומני טרנס (מאפים, ממתקים, מרגרינה) ודלה בשומני אומגה 3 (דגים, אגוזי מלך, זרעי פשתן וצ'יה) יכולה לפגום בכניסה והיציאה של דופמין וסרוטונין מהתאים וכך לפגום בקשב ובריכוז.

אבץ: חיוני בייצור של כל השליחים העצביים, חוסר שלו יכול לגרום להפחתה בייצור של דופמין, סרוטונין ונוראפינפרין, וכתוצאה מכך לירידה ביכולת הקשב והריכוז.

ברזל: חיוני ליצירת המוגלובין, אספקת חמצן למוח וייצור דופמין ונוראפינפרין. חוסר ברזל יכול לגרום לאנמיה, חוסר באספקת חמצן למוח וירידה בייצור דופמין ונוראפינפרין, וכתוצאה מכך ולירידה ביכולת הקשב והריכוז.

מגנזיום: חיוני ליצירת ATP (המטבע האנרגטי של הגוף). חוסר במגנזיום יכול לגרום לירידה בייצור ATP, כתוצאה מכך לחוסר אנרגיה לצורך פעילות מוחית ולירידה ביכולת הקשב והריכוז.

צבעי מאכל, חומרי טעם וריח וחומרים משמרים: צריכה קבועה של חלק מהחומרים האלו, כגון: טרטרזין, חומצה בנזואית, סאן סט ילו וניטריטים, יכולה לגרום להצטברות תוצרי פסולת במוח שפוגעים בייצור ובתפקוד של השליחים העצביים ולירידה ביכולת הקשב והריכוז.


אגוזי מלך עשירים באומגה 3 (domeckopol_pixabay)

הקשר הפסיכולוגי על קצה המזלג

גורם פסיכולוגי עיקרי להפרעת קשב וריכוז הינו סטרס. באופן כללי סטרס נגרם משילוב בין אירועים ליכולת התגובה אליהם. מבחינה ביולוגית לאיזון ברמות סרוטונין, נוראפינפרין ודופמין יש השפעה משמעותית בתגובה שלנו לאירועים, כלומר, אם נגיב אליהם בלחץ או בשלווה. תזונה שגורמת לירידה באיזון של שליחים עצביים אלו יכולה לגרום לתגובה לחוצה לאירועים וכך להגביר סיכוי לירידה בקשב והריכוז.

לסיכום

סוג התזונה שלנו משפיע על יכולת הקשב והריכוז שלנו. תזונה דלה בסוכרים, שומני טרנס, צבעי מאכל, חומרים טעם וריח וחומרים משמרים ועשירה באומגה 3, אבץ, ברזל ומגנזיום יכולה לשפר את יכולת הקשב והריכוז. תזונה בעלת מאפיינים כאלו כוללת, דגי מעמקים, אגוזי מלך, זרעי פשתן וצ'יה, דגנים מלאים, קטניות, ירקות, פירות, טחינה משומשום מלא, אבוקדו, ביצים, עוף, הודו ובשר לא מעובד. אחוז הילדים והנוער שסובל מהפרעת קשב וריכוז מגיע ל- 5%-10%. בגילאים אלו לא קל לעשות שינוי מכוון שהחך התרגלה לטעמים של מזון תעשייתי. לא פעם אני שומע הורים שאומרים "הילד לא מוכן לאכול כלום חוץ מלחם לבן עם ממרח שוקולד, פסטה וטוסטים. לכן מומלץ לחשוף את הילדים לתזונה משפרת קשב וריכוז ובריאות בכלל עוד מהגיל הרך, כאשר הילדים בשלב של למידת הטעמים, כך גובר הסיכוי להתרגל ולאהוב את הטעמים הטבעיים של המזון ולאכול תזונה שמשפרת את הקשב והריכוז והבריאות בכלל.

תמיר גרבי, נטורופת ND בגישה הוליסטית

כנס ייחודי בנושא הפרעת קשב וריכוז יתקיים ב-17.6.2016 בתיאטרון גבעתיים
לתכנית הכנס המלאה לחצו כאן

 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
תגובות
1. 
כתבה מאוד איכותית ונכונה , רופאים קובנציונאלים לא מבינים מציאות
נכון - כתבה טובה (13/04/2016 15:40:20)
דרונט בניית אתרים