eat well


הרשמו לניוזלטר שלנו ותקבלו בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים אודות תזונה בריאה

*email:
*
 

לעולם לא נשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלנו!


 

האביב הוא הזדמנות נהדרת לשינוי בהרגלי תזונה

Bookmark and Share
אם ברוב ימות השנה אנו מתרוצצים ועסוקים, לא תמיד יש לנו זמן לאכול כפי שהיינו רוצים ועל אחת כמה וכמה להשקיע זמן בשינוי הרגלים, דווקא תקופת החגים מביאה אתה רוח אחרת - איך אפשר לנצל אותה?
אביב - זמן מצוין לשינוי!, צילום: 123RF
אביב - זמן מצוין לשינוי!, צילום: 123RF

האביב הוא הזדמנות נהדרת לשינוי בהרגלי תזונה

מחקרים רבים החוקרים תרבויות ובריאות מראים כי אחד מההרגלים מאריכי החיים הם ארוחות משפחתיות, תחושת החיבור, השייכות, החום קיימת שם באלפי מונים ומזינה אותנו להמון זמן. תקופת החגים יכולה להיות גם מעיקה אם לוקחים בחשבון את הארוחות המרובות וסוג המזון הכבד יותר והשומני.

משפט רוסי אומר: "תאכל את ארוחת הבוקר שלך לבד, את ארוחת הצהרים שלך בחברה ואת ארוחת הערב תן לאויבך" המשפט חוזר בתרבויות שונות ונוסחים שונים (גם מהרמב"ם) עם אותו עיקרון שבא להזכיר לנו שמערכת העיכול שלנו בשיאה במהלך היום אך עם החשיכה, יורד תפקודה ואלה הן לא שעות מתאימות לאכילה. ובכל זאת רוב ארוחות החג מתקיימות בערב ודווקא בשעות שמערכת העיכול מתקשה לעשות את תפקידה והגוף מתפנה לניקוי מערכות ושפעולן מחדש ליום המחרת, אנו מעמיסים את ארוחת החג, הבנויה ממספר מנות, הרבה תוספות וסוג מזון הקשה לעיכול כמו בשר, עוף ותוספות .

מחקר סין והתבוננות בתרבויות אסייתיות שונות פורסים בפנינו אכילה אחרת מהמערב, בה רוב המזון הכבד נאכל במהלך הבוקר ומהצהריים המנות קטנות וקלילות. כך שלרוב צלחת אסיאתית של ארוחת בוקר תכיל בשר, אורז וירקות מבושלים ובהתאם לכך אחוזי המחלות הגורמות לתמותה במערב, כגון: סכרת, מחלות לב וסרטן נמוכות מאוד במזרח. כמובן שעם כניסת המערב לאסיה, אנו רואים שנתונים אלה משתנים לרעה, אבל המגמה מובנת.

אני מציעה להתבונן בתקופת החגים כהזדמנות נפלאה לשינוי. אם ברוב ימות השנה אנו מתרוצצים ועסוקים, לא תמיד יש לנו זמן לאכול כפי שהיינו רוצים ועל אחת כמה וכמה להשקיע זמן בשינוי הרגלים, דווקא תקופת החגים מביאה אתה רוח אחרת, הרבה יותר זמן פנוי, ניתן לשלב מראש בלוח הזמנים של החופשה שעות ספורט משפחתי, טיולים בטבע ולהשקיע זמן בבישול ארוחות מזינות וקלילות, הכנת סלטים רבים ומגוונים ולתרגל אכילה מודעת, איטית, עם הקשבה לגוף ובחינה של הרגל חדש – אכילת רוב המזון בחצי היום הראשון ואכילה מועטה לקראת הערב ללא סוכרים בשעות האלה, כן, גם לא פירות. ולסובלים ממעי רגיז אני ממליצה גם להימנע מכל רכיב טרי בשעות הערב כמו סלט חי וירקות טריים.


יש יותר זמן פנוי וקל יותר לשנות הרגלים, צילום: pixakame_pixabay

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות "Eatwell" ישירות לפייסבוק שלכם

ניסוי של מספר ימים כאלה יכול להעניק לכם תחושה של קלילות, הפחתת הנפיחות באותו ערב וביום שלמחרת. ואפילו ירידה במשקל בלי שלמעשה עוד הפחתתם מסך המזון לאותו יום.

תקופת האביב היא תקופה של שינוי של הטבע וכחלק מהטבע, גם הגוף שלנו מבקש להשתנות ולאזן את מסת השומנים שהצטברו בחורף לשם חימום והישרדות. כל מה שאנו צריכים לעשות זה להקשיב ולזהות את מנגנוני הרעב והשובע ולנסות לאבחן מה ההבדל בין סימני הרעב הקשורים בעייפות או רגשות שונים כמו שעמום, בדידות, כעס וכדומה. ולענות ישירות לרגש ולצורך של הגוף ולא ע"י מזון. ולשים לב כמובן גם לתחושות השובע ולהסכים לסיים עם תחושת המלאות. אחת התלונות שאני שומעת ממטופלות רבות בקליניקה הן "אני אוכלת כי אני פוחדת להיות רעבה בהמשך", זו רק אחת מיני מחשבות רבות העוברות בראשינו בהקשר של אוכל ואני מציעה לוותר עליה ולשאת אתנו אוכל (אפילו שארית ממסעדה שיכולה להילקח להמשך היום) ולאכול כשבאמת יש צורך. לרוב נלמד על עצמנו שאין לנו צורך ממשי ושהחשש הוא בעיקרו רגשי.

לסיכום אני מציעה לחפש מתכונים נהדרים ובריאים שיחליפו את המזון השומני והכבד של החג ולהפתיע את המשפחה במזון טעים קליל ועשיר מהצומח. היו נאמנים קודם כל לגוף שלכם ומנעו תחושת כבדות שלמעשה באה לומר: "העמסת הרבה יותר ממה שאני יכולה להסתדר". הדבר יחזק את הקשר עם הגוף ואת היכולת שלכם להקשיב לסימנים כל עוד הם סימנים ולא מחלות.

בברכת בריאות וחג שמח.

קארין אור, נטורופתית

 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
תגובות
1. 
טעות להימנע ממזון טרי בגלל מעי רגיז
חי (2/05/2016 13:57:54)
2. דיאנה (2/05/2016 14:45:49)
3. משה (2/05/2016 15:14:31)
דרונט בניית אתרים