eat well

ממסע מפרך למסע מעצים: בשביל הקשב של הילדים

Bookmark and Share
רויטל קירשברג נותנת לנו כלים פשוטים ומעשיים שניתן להשתמש בהם בגידול המאתגר של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז וחולקת אתנו הבנות ומסקנות מהניסיון הטיפולי הרב שצברה
צילום: 123RF
צילום: 123RF

ממסע מפרך למסע מעצים: בשביל הקשב של הילדים

מה היה לנו בכנס הפרעות קשב וריכוז? חלק ד

קשב וריכוז. הכנס. בכתבות הקודמות הבאתי בפניכם את ההרצאות של ד"ר דני קרת אודות הגישה התזונתית לטיפול בהפרעות קשב, את הרצאתו של ד"ר גבריאל וינשטיין שעסקה באבחון ובטיפול בהפרעות אלו ואת הרצאתו של ד"ר מוטי לוי שדיבר על הגורם היום-יומי שמעודד הפרעות קשב אצל ילדים. היום אביא בפניכם את דבריה של רוויטל קירשברג, עובדת סוציאלית קלינית ומטפלת משפחתית.

רויטל קירשברג עובדת עם משפחות שילדיהם סובלים מהפרעות קשב וריכוז. היא עצמה ושניים מילדיה סובלים מהפרעת קשב והיא מכירה את הנושא מקרוב. רוויטל נתנה לנו כלים פשוטים ומעשיים שניתן להשתמש בהם בגידול המאתגר של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז וחולקת איתנו הבנות ומסקנות מהניסיון הטיפולי הרב שצברה.

גידול וחינוך ילד עם צרכים מיוחדים היא אומרת, לא חייב להיות מסע מפרך, הוא יכול להיות מחזק ומעצים. אנו שונים זה מזה ולא כולם נולדו עם אותן יכולות – הרי אי אפשר לשפוט דג ע"פ היכולת שלו לטפס על עץ...

רוויטל הכניסה אותנו לעולם המיוחד ולשוני שחווים ילדים עם הפרעות קשב מנקודת המבט היחודית לה ונסיונה העשיר בתחום.

חמשת החוסרים הקוגניטיביים

קירשברג מונה חמישה חוסרים קוגניטיביים עליהם מדבר ראסל ברקליי חוקר ידוע בתחום, המאפיינים ילדים עם הפרעות קשב. יש להם יכולת נמוכה לעכב תגובה (אימפולסיביים), יכולת נמוכה לבסס דיבור פנימי, קושי להבחין בין עובדות לרגשות, ליקוי בתהליך הפנמת הרגשות ולכן הם סובלים מקושי בגיוס מוטיבציה פנימית. היכולת שלהם בפירוק המידע והרכבתו מחדש נמוכה. בהמשך היא מרחיבה ומסבירה את כל הנקודות הללו.

היכולת לבסס דיבור פנימי משפרת יכולות קוגניטיביות ואף מסייעת לחוות גירוי ולעצור רגע לפני התגובה, יכולת זו מאפשרת תהליכי שינוי. בחלון שנוצר רגע לפני התגובה מתרחש תהליך חשוב של חשיבה. אצל ילדים עם הפרעת קשב חלון הזמן הזה קצר או לא קיים וזה פוגע בתפקוד שלהם. קשה להם להתאים את עוצמת התגובה לאירוע. אל תטעו, כאשר משהו מעניין אותם הם יכולים להיות מאד קשובים אליו וכשהם מתעניינים במשהו התפקוד שלהם מעולה. ככל שרמת העניין יורדת כך מתגבר הקושי והלקות באה יותר לידי ביטוי. 


רויטל קירשברג , צילום: מערכת איטוול

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות "Eatwell" ישירות לפייסבוק שלכם 

הילד מתקשה להתאים את כמות האנרגיה שהוא צריך להשקיע כדי לבצע את המשימה שלפניו; הוא מתקשה לגייס קשב והתנהגותו מושפעת מכך. כמו כן עלול לצוץ קושי בהבחנה בין עובדות לרגשות וכל הסיטואציה מועצמת ומתחזקת. לילדים עם הפרעות קשב קשה לנהל דיאלוג עם עצמם, דבר פוגע בוויסות התגובות והפעולות. ילדים עם הפרעות קשב חווים הכול בעוצמה גדולה רבה יותר וכשהם כועסים אז זה בעוצמות גבוהות פי כמה וכמה. במצב כזה הם עשויים לשכוח את כל הדברים הטובים שקרו להם קודם. תגובה חזקה לרגש גורמת לכך שבאותו רגע המידע לא נגיש, ההיגיון לא פועל והרגש משתלט. ילדים עם הפרעות קשב סובלים מקושי וחוסר יעילות בקבלת החלטות על סמך ניסיון העבר שלהם. קשה להם גם להביא לידי ביצוע דברים שלא מתחשק להם לעשות והם בהחלט ילדים של כאן ועכשיו. כשהם בסערת רגשות קשה להם להבחין בין עובדות לרגשות, הם חווים הכול בגדול, רגשות חזקים, כשהם כועסים הכעס גדול ואז, כאמור, הם נוטים לשכוח את הדברים הטובים שקרו קודם. באותו רגע המידע לא יהיה נגיש להם, רק הרגש.

ליקוי בתהליך הפנמת הרגשות וקושי בגיוס מוטיבציה פנימית יכול לבוא לידי ביטוי למשל בקושי לעמוד בזמנים. למרות איחורים חוזרים ונשנים הילד יתקשה להפנים את העובדה שעליו לקום ולצאת מהבית בזמן כדי לא לאחר.

יכולת נמוכה לפירוק מידע והרכבתו מחדש תגרום לכך שיראו רק את התמונה או רק את הפרטים. הם יהיו ליד, יותר מידי או פחות מידי ואף פעם לא בדיוק באמצע. זוהי לקות שקופה שלא נראית. מה שהם אוהבים יהיה להם יותר קל לעשות אבל יש תחומים בהם קשה להם להביא את עצמם לידי ביצוע למרות שהם רוצים בכך.

גבולות וסמכות הורית

הילדים זקוקים תמיד לגבולות, כיצד מציבים אותם ונשארים ביחסים טובים? רוויטל יוצאת מנקודת ההנחה כי ההורים מכירים את ילדיהם טוב יותר מכל איש מקצוע כזה או אחר. חשוב לשמור על סמכות הורית מצד אחד ועל קשר טוב עם הילד מצד שני, כיצד עושים זאת?

ספורט, רכיבה, אומנות וטיפולים שונים יסייעו להתמודד עם דיכאון, לחזק את הביטחון, לרומם את הדימוי העצמי של הילד ואף לשקם את הקשר עם ההורים שלא פעם נפגע. לגבי הפרעת הקשב עצמה רוויטל ממליצה על אימון, שיטה שהופכת מקובלת יותר ויותר היום. כל ילד מטבעו מעדיף לשתף פעולה ולהיות בסדר היא אומרת, השאלה היא רק אם הוא יכול. לא תמיד זה אפשרי ואם מבינים שהילד פשוט לא יכול כל התמונה משתנה.

בואו ונבחן שתי עמדות מוצא חינוכיות שונות במהותן זו מזו: ילד משתף פעולה אם הוא רוצה, ילד משתף פעולה אם הוא יכול. רוויטל בדעה כי הילדים תמיד רוצים להיות בסדר אבל לא תמיד הם יכולים. ברור שהרבה יותר קל להם לעשות דברים שהם אוהבים ואם נוכל להבין שלעיתים הילד פשוט איננו מסוגל לעשות את המצופה ממנו כל התמונה תשתנה.

כניסה לעולם הפנימי של הילד

לכל ילד יש ארבעה צרכים בסיסיים המאפשרים התפתחות תקינה: אהבה, בטחון, שייכות ומשמעות. ילדים עם הפרעות קשב מתקשים לקבל מענה מספק לארבעת הצרכים הללו והם חווים לא פעם שחיקה. אם יש לילד בעולמו דמויות משמעותיות שהעניקו לו את כל מה שהיה צריך כדי להתפתח ולצמוח הוא יסתדר בחיים למרות הקשיים שיתקל בהם. חשוב לסייע לילד הסובל מהפרעות קשב לפתח ביטחון עצמי ודימוי עצמי תקין. עולם האיכות הפנימי של חלק מהילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מדולל או מרוקן, הם סובלים מחוסרים ושחיקה נפשית עקב הקשיים איתם הם נאלצים להתמודד.

כיצד נוכל לסייע להם? תתפלאו איך פתרונות פשוטים ומעשיים נותנים תוצאות מפתיעות.


לפעמים הילדים פשוט לא יכולים לשתף פעולה, צילום: Pixabay

זמן איכות עם הילד

אחד מן ההורים יקדיש כחצי שעה כל יום לזמן איכות עם הילד. מטרת הזמן הזה היא ליצור חוויה של הנאה משותפת, פשוט לעשות כיף ביחד. זהו זמן נטו של חוויה חיובית והנאה משותפת על פי בחירתו של הילד. לא שיעורי בית רק ליהנות, לשחק, משהו שעושה לו טוב. כל ילד צריך את זה אבל ילדים עם הפרעות קשב חייבים את זמן האיכות הזה. ככה בונים ביחד חוויה חיובית שיוצרת חיבור וגשר אל הילד.

חיזוקים חיוביים ועידוד

הקפידו להעיר פחות על דברים שליליים, לעודד התנהגות טובה ולתת חיזוקים חיוביים המותאמים לילד. תהליכים של עיבוד מידע אצל ילדים עם הפרעות קשב לוקים בחסר בהיעדר שיח פנימי אקטיבי. הקפידו להגיד להם מה כן רצוי ומותר והעצימו אותם כאשר הם עושים משהו טוב. הם זקוקים להרבה חיזוקים חיוביים ולא כדאי להעיר להם כל הזמן. תגידו מה כן ואל תחזקו את השלילי. פרסים היא שיטה שעובדת טוב לחיזוק הערכים שחשובים לנו, תנו חיזוק חיובי קונקרטי וברור. משנים התנהגות לטובה, מייצבים אותה ובונים הרגלים טובים בניגוד לביקורת וענישה שבד"כ לא נותנת תוצאות כמצופה.

מתן הוראות אפקטיביות

ילדים עם הפרעות קשב מתקשים לעכב תגובה, לעצור ולהפנות את הקשב לפעילות שאינה מעניינת אותם או לפעילות שמציבה דרגת קושי גבוהה עבורם. אל תשכחו שאתם המחליטים ולא הילדים. הקפידו לחשוב לפני שאתם נותנים הוראות לילדים, תנו להם הוראות קצרות וחיוביות. דיבור יתר מחליש את הסמכות ההורית, מתיש, מתסכל ומחמיר התנהגויות פחות רצויות של הילד וגם של ההורים. הגברים, אומרת רוויטל נותנים בד"כ הוראות טוב יותר מן האימהות.

עבודת צוות של ההורים

הזוגיות משלמת לא פעם מחיר כבד במצבים כאלה. חשוב להיות צוות מגובש, לעבוד יחד ולהשלים זה את זו. ילדים עם הפרעות קשב נוהגים להתווכח עם ההורים וקשה לעמוד מולים כי הם חכמים ולא פעם מבלבלים את ההורים. המבוגרים צריכים להיות אלו שמחליטים ולתת הוראות ברורות. חשוב להתכוון לבצע את ההוראות שנותנים לילד וליצור קשר עין אתו בזמן מתן ההוראות. רוויטל מתייחסת לסיטואציות חיים יומיומיות שכולנו נתקלים בהן ונותנת עצות שימושיות להורים. חשוב ליצור קשר עין ו"להיכנס להם לפריים". לסלק גירויים מסיחים ולתת הוראות ברורות וקצרות אחרת נאבד אותם די בקלות. גם תקיפות איננה מילה גסה אם צריך וחשוב לתת להם את הבחירה לעשות זאת מרצונם או להוליך אותם בתקיפות אך לא באגרסיביות.

אם יש צורך ניתן לחזור על ההוראות באופן תקיף יותר ולתת לילד את האופציה לבחור לעשות את המוטל עליו מבלי שיופעל עליו כוח. זכרו הילד שלכם לא נגדכם הוא בעד עצמו, לא פעם קשה לו לעזוב משהו שהוא עושה כדי לעשות משהו שביקשנו ממנו.

תגובה להתנהגות לא נאותה

ענישה לא משנה התנהגות שלילית, עדיף לתת חיזוקים חיוביים. ההורה איננו צריך להרגיש אשמה עקב התנהגות הילד שלו. חשוב לחבר את ההתנהגות לתוצאה ולהגיב בהתאם בצורה ברורה מאד. אפשר להרים את הקול אבל לשמור על שליטה, לקחת פסק זמן של כמה דקות, לשלוח את הילד לחדר. להגיע אחרי מספר דקות ולנסות לברר אם הוא מבין מדוע נשלח לחדרו. למה אתה פה?  איך אתה מתכוון לחזור לסלון? תחשוב. אם הילד איננו יודע נסו לתת לו רעיונות. אם שום דבר לא עוזר חשבו כיצד להגיב. העונש, אם יוטל, חייב להיות מידתי וקשור לאירוע.

עדיף להשתמש תמיד בחיזוקים חיוביים ביחס של 2/3 לעומת כ-1/3 תגובות בולמות. כאשר הילד מתנהג בצורה שאיננה מקובלת עליכם תנו לו סימן מוכר ומוסכם, פנו אליו בשקט והבהירו לו בצורה מתומצתת וברורה מה עליו להפסיק לעשות. במידת הצורך פנו שוב לילד בצורה תקיפה יותר ובקול רם יותר. 

ההורה כמאמן

חשוב לתכנן, לקבוע זמנים ברורים, מדיניות וכללים ולאכוף אותם כדי לראות תוצאות. ילדים עם הפרעות קשב זקוקים לסדר מובנה כי העולם הפנימי שלהם כאוטי. הם זקוקים לרצף והמשכיות, אם החלטתם לתת עונש חשוב שהוא יהיה מידתי וקשור להתנהגות ולאירוע. ההורה יכול להיות המאמן של הילד ולדאוג שכל יום הילד שלו יקבל עוד קצת כלים שיעזרו לו להתמודד עם הקשיים שלו.   

מסר לקחת הביתה – כל הורה מומחה לילד שלו

חשוב שההורים לילדים עם הפרעות קשב יאספו מידע רלוונטי בנושא ויבינו את הקשיים אתם ילדיהם מתמודדים על מנת שיוכלו לתמוך בהם ולסייע ככל האפשר, יתרגלו כלים חינוכיים-טיפוליים וינהלו את הטיפול המקצועי בילד שלהם.

רוויטל ממליצה על ספר של ריצ'רד לאבוי בשם When the Chips are down

אילת אופיר, מטפלת בכירה באיור וודה והרבליסטית קלינית 
ayeletoffir@gmail.com

 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
דרונט בניית אתרים