eat well

הפרעת קשב וריכוז? זו לא בעיה, זו הזדמנות!

Bookmark and Share
האם רק ריטלין עוזר? האם זו הפרעה אורגנית? כמה האבחון מדויק והאם הבעיה היא לכל החיים? כיצד טיפול נכון יכול לעזור לילדי הקשב והריכוז ואיזו תמיכה להציע? ד"ר פנחס רואה ילדים אלו בצורה שונה לחלוטין
צילום: 123RF
צילום: 123RF

הפרעת קשב וריכוז? זו לא בעיה, זו הזדמנות!

מה היה לנו בכנס הפרעות קשב וריכוז?
חלק ה

בכתבות הקודמות הבאתי בפניכם את ההרצאות של ד"ר דני קרת אודות הגישה התזונתית לטיפול בהפרעות קשב, את הרצאתו של ד"ר גבריאל וינשטיין שעסקה באבחון ובטיפול בהפרעות אלו ואת הרצאתו של ד"ר מוטי לוי שדיבר על הגורם היום-יומי שמעודד הפרעות קשב אצל ילדים ואת דבריה של רוויטל קירשברג, עובדת סוציאלית קלינית ומטפלת משפחתית.

היום אביא בפניכם את גישתו יוצאת הדופן של ד"ר יואב פנחס, מנכ"ל "מרכז אוצרות" לטיפול בילדים - הקליניקה למתנת קשב וריכוז.

ד"ר יואב פנחס בא להציג נקודת מבט שונה בנושא הפרעות הקשב והריכוז ולנפץ מיתוסים נפוצים. האם רק ריטלין עוזר? האם זו הפרעה אורגנית? כמה האבחון מדוייק והאם הבעיה תלווה אותם כל החיים? כיצד טיפול נכון יכול לעזור לילדי הקשב והריכוז ואיזו תמיכה נוכל להציע להם? ד"ר פנחס רואה ילדים אלו בצורה שונה לחלוטין. לדעתו הם קיבלו מתנה ויש להם את הפוטנציאל לחשוב מחוץ לקופסה ולהיות פורצי דרך. טיפול נכון יכול להביא אותם לתוצאות שלא חלמו עליהן אפילו והוא מנסה להבין ולהסביר את מבנה האישיות המיוחד שלהם.

לא בכדי רוב היזמים הגדולים, המנהיגים, פורצי הדרך, הם אנשים שהתמודדו ומתמודדים עם קשיי קשב וריכוז. ניטרול הקושי מבלי למחוק את מאפייני האישיות הייחודיים של הילד ואת היכולות המדהימות שמתנת הקשב והריכוז מביאה איתה, תאפשר לו להגיע רחוק. 

הרצאתו של ד"ר פנחס מתחילה בביטול הסטיגמות הרבות המודבקות לילדי הקשב והריכוז: עצלן, אסטרונאוט, אין כוח בשבילו, שוב המורה צלצלה... הילד, הוא אומר, שומע ומרגיש הכל וזה פוגע מאד בדימוי העצמי ושלו ומוריד לו את הבטחון ביכולותיו.


ד"ר יואב פנחס בהרצאתו, צילום: מערכת איטוול

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות "Eatwell" ישירות לפייסבוק שלכם


סיטואציות מחיי היומיום

כשיש ילד עם הפרעות קשב וריכוז הוא הופך לא פעם למרכז העניינים בבית מה שעשוי לפגוע במערכת היחסים עם בן הזוג ובשאר הילדים. אמא הופכת לא פעם לשוטרת או למורה פרטית והקשר הרגשי בינה לבין הילד נפגע. לילד קשה בשל המגבלות האובייקטיביות שלו והוא מאותגר לא פעם. לכולנו יש בעיות של קשב וריכוז ברמה זו או אחרת, החיים המודרניים מזמנים לנו שפע של גירויים וערוצי תקשורת שהכמות שלהם רק הולכת ומתגברת. הרבה מאיתנו חסרי סבלנות ואימפולסיביים ורוצים תוצאות כאן ועכשיו כולל הילדים שלנו. הסטיגמה רואה את הפרעת הקשב כמחלה, קלקול, הפרעה או מכשול. בעצם אין שום בדיקה מדוייקת במעבדה שמגדירה הפרעת קשב וריכוז או בדיקה שבודקת רמות דופמין במוח, קיימים רק איבחונים וידוע כי במוח מתרחשים מליארדי תהליכים בעת ובעונה אחת. 

אל תשכחו לראות את הילד

אחד אלים, אחר חולמני, השלישי היפר אקטיבי וכולם סובלים מהפרעות קשב וריכוז? ד"ר פנחס מתנגד באופן ברור לתווית הזו שמודבקת על הילדים שלנו ופוגעת בהם. אנחנו כהורים מקשיבים לכולם חוץ מלילד שלנו ושוכחים לפעמים לראות אותו, זוהי החמצה גדולה הוא אומר. מי הוא הילד שלנו? מה הוא אוהב לעשות? הילד, אישיותו ויכולותיו קודמים לכל איבחון, קושי או הגדרה רפואית. אל תשכחו להתבונן בילד שלכם, לשאול אותו מה הוא אוהב ומה הוא רוצה לעשות. תמיד יש משהו טוב שהם אוהבים וטובים בו. יכולות אלו חשוב לחזק ולסייע להם להצליח ולהתבלט. למה אנחנו לא מחזקים את היכולות של הילד שלנו?

הפרעה או מתנה לחיים?

בעיות של קשב וריכוז הן לא בהכרח הפרעה ובטח לא מחלה, הן יכולות בהחלט להיות אוצר ומתנה לחיים. קחו את התכונות הטובות של הילד ומנפו אותן לטובתו מבלי לנטרל את מבנה האישיות הייחודי שלו. נסו לרתום את היכולות של הילד לדברים טובים למשל: מי שיש לו "קוצים בטוסיק" יכול להיות מפיק אירועים, ילד חולמני יכול להיות אמן או יוצר מכל סוג שהוא. ילד אלים יכול להירתם להגן על חלשים. עדיף שילד יהיה טוב מאד בתחום אחד אפילו אם הוא חלש בתחומים אחרים כי ככה יוכל להתבלט בתחומו, יפתח את מה שהוא טוב בו ויממש את הפוטנציאל שלו.


גם ליאונרדו דה וינצ'י סבל מהפרעות קשב וריכוז, צילום: pixabay

מימוש הפוטנציאל האישי

המרצה מעיד על עצמו כי הוא בעצמו היפר אקטיבי וקשה לו להתרכז. תמיד כעסו עליו בבית הספר והוא בקושי הוציא תעודת בגרות. הבטחון העצמי שלו היה ירוד, היה לו קשה עם בנות ולא היו לו כמעט חברים. המסר שהוא קיבל מן הסביבה היה: משהו בך לא בסדר, מה נעשה אתך? מי הוא מצליחן בעצם הוא שואל? אדם שממצה את עצמו, את הפוטנציאל הגלום בו וטוב לו עם מה שהוא עושה. כיצד הופכים ילדים למצליחנים ומה הילד צריך יותר מכל? הכרה, משמעות ושיראו אותו, בעצם כל אחד מאיתנו צריך את זה.  

ההתמודדות מול מערכת החינוך והתמיכה בבית

למערכת החינוך ולמורים אין כלים להתמודד עם ילדי הקשב והריכוז. אם הם באים לבית הספר ללא טיפול רפואי לא נותנים להם להיכנס לכיתה. מה כן אפשר לעשות על מנת לתמוך בהם? לחפש את המקומות החזקים של הילד ולחזק אותם עוד יותר, להתמקד בחיובי במקום בשלילי ולהוריד את רף הציפיות – הילד לא חייב לקבל 100 בכל מבחן.  

בבית צריכה להיות אווירה תומכת המעניקה ביטחון והעצמה. חשוב שלילד יהיה שקט ושההורים ימנעו ממריבות שמערערות את הרגשת הביטחון שלו. בטח שלא כדאי לריב או להתווכח ליד הילדים הם תמיד מעדיפים שתשרור אידיליה בין ההורים.

ולסיכום

נאיר ונבליט את ההצלחות של הילדים, נעודד אותם להשקיע בתחומים בהם הם טובים ונעצים אותם במקום לבקר אותם. ככה נייצר מוטיבציה וניתן ביקורת חיובית במקום להתלונן. נתמקד בדברים הטובים, נימנע מהשוואות ונקבל את הילד כמו שהוא בלי לנסות לשנותו. חשוב להאמין בהם באמת ולהבין שכל ילד צריך גישה שונה וטיפול המתאימים לו בדיוק.

אילת אופיר, מטפלת בכירה באיור וודה והרבליסטית קלינית
ayeletoffir@gmail.com

 

 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
תגובות
1. דנה (2/08/2016 10:48:46)
דרונט בניית אתרים